Lyhyt asiointiaika on uuden Euromarketin kilpailuvaltti

MATTI SAARELALAPPEENRANTA. Brändimanageri Aulis Anttilan nelikenttämalleissa

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Brändimanageri Aulis Anttilan nelikenttämalleissa Tradekan Euromarketit ja SOK:n Prismat ovat hinnoittelun ja tavaran laadun perusteella kuin kaksi marjaa. Lappeenrannan Leirissä Euromarket ja Prisma kilpailevat myös fyysisesti aivan kylki kyljessä.

Tradekan huoneentaulussa peilikuvasta tuttuakin tutumpi hahmo, todella hyvässä lihassa oleva kuluttaja juoksee trimmatun näköisten kilpakumppaneidensa ohi maalisuoralla. Aluejohtaja Juhani Mastin mukaan asioinnin nopeus on juuri se valtti, jolla uusi Euromarket kilpailee kuluttajien euroista.

– Me olemme tehneet tässä tavallaan paluun juurille. Kun kilpailijamme ovat liukuneet yhä enemmän tavaratalomalliin, Euromarketeista on tehty aitoja automarketteja, joissa asiakas voi suorittaa päivittäiset ostoksensa nopeasti, Mast sanoo.

Puhakankadun myymälä on Tradekan 23 Euromarket. Se on Tradekan mitoituksissa myös kokoluokkaa hypermarket. Tradekalla on kuitenkin myös kolme pienempää Euromarkettia, joiden kokoluokasta Mast käyttää määritettä superstore.

MASTIN mukaan esimeriksi Mäntsälässä äskettäin avattu Tradekan superstore on ollut menetys. Tradeka onkin linjannut toimintastrategiansa niin, että se ei aio enää rakentaa yli 6 000 neliön hypermarketteja.

– Vanha sääntö kuului, että pinoa korkealle ja myy halvalla, Mast määrittelee Tradekan Euromarkettien toimintafilosofian.

Toisen Euromarketin lisäksi Tradeka on saamassa myös Siwoista ja Valintataloista koostuvan lähimyymäläverkkonsa täyteen iskuun Lappeenrannassa. Kaupungin viimeinen, Voisalmen Ruokavarasto muuttuu Valintataloksi toukokuussa.

Tradekalla oli viime vuoden lopussa Lappeenrannassa yksi Valintatalo, kaksi Siwaa ja Euromarket. Tänä vuonna niitä on yhteensä 10: kaksi Siwaa, viisi Valintataloa ja kaksi Euromarkettia.

– Valintatalon tyyppisten yksiköiden kanssa on vaikea mennä markkinoille vain yhdellä myymälällä. Valintatalojen perustamisen lähtökohta on hyvin pitkälle rypäsajattelu, Mast sanoo.

TRADEKALLA on myös kunnianhimoinen tavoite markkinaosuuden suhteen. Viime vuonna Tradekan markkinaosuus oli 14,5 prosenttia. Tänä vuonna tavoitteeksi Lappeenrannan kaupungin alueella on laitettu 30 prosentin markkinaosuus.

– On selvää, että markkinat eivät kaupungissa kasva niin paljon. Meidän pitää valloittaa markkinaosuuksia kilpailijoiltamme, Mast sanoo.

Tradekassa kuitenkin luotetaan siihen, että Siwoista ja Valintaloista koostuva lähikauppojen verkosto ja kaupungin kaksi Euromarkettia täydentävät ja tukevat toistensa toimintaa.

Mast myöntää, ettei oman roolin löytäminen ole helppoa varsinkaan Leirissä, suuren Prisman sylissä.

– Meidän pitää olla pirun hyvä ainakin yhdessä asiassa, parempi kuin kilpailijamme, Mast sanoo.

Euromarketin kohdeasiakkaita ovat Mastin mukaan tavalliset perheet.

PUHAKANKADUN Euromarketissa noin 30 000 eri tuotteen valikoima on pystytty laittamaan esille hämmästyttävän kompaktiin tilaan. Tavaratalonjohtaja Jukka Nieminen esittelee leveitä käytäviä, jossa kiireinen asiakas voi pitää yllä kohtuullista vauhtia ruuhka-aikoinakin.

Euromarkettien toimintafilosofiaan kuuluvat Niemisen mukaan myös kysyntälähtöisyys ja ajankohtaisuus. Näitä tarpeita varten on heti sisääntuloporttien jälkeen hyllyjä, joissa tarjoustuotteet vaihtuvat nopeasti sesongin mukaan.

– Meillä on myös kaikilla osastoilla niin kutsuttuja promootiohyllyjä, uusia tuotteita ja nopeasti vaihtuvia tarjouksia varten, Nieminen selvittää.

Puhakankadun Euromarketin erikoisuuksiin kuuluu jauholeipomo, jossa tuoreet leivät leivotaan taikinasta lähtien paikan päällä. Liha- ja kalatiskiltä asiakkaalla on mahdollisuus saada myös palvelua

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Imatran Euromarketin tavaratalonjohtaja Katriina Juuti on ollut viime viikkoina auttamassa tavaratalonjohtaja Jukka Niemistä, joka johtaa Lappeenrannan molempia Euromarketteja.

Kirjoittaja:
Matti Saarela