Pysäköijät kiekkokauteen Imatralla

MATTI VEIJALAINENIMATRA. Imatran liikenteessä toukokuu aloittaa kiekkokauden

MATTI VEIJALAINEN

IMATRA. Imatran liikenteessä toukokuu aloittaa kiekkokauden. Kadunvarsien keskeisimmille pysäköintialueille tulee kahden tunnin aikarajoitus, minkä noudattamista pysäköinninvalvojat kontrolloivat kiekoista.

Rajoittamattomassa käytössä Imatran yleiset parkkiruudut ovat olleet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kymmenen vuotta. Kaupungin suunnittelurakennusmestarin Eero Haaspuron mukaan vapaus on johtanut parkkikulttuurin villiytymiseen. Viidakkolain pykälillä on ajauduttu siihen, että aamulla ensinnä ruutuihin ehtineet ovat halutessaan voineet omia paikat.

– Vaihtuvuutta keskustojen parkkipaikoille halutaan lisätä, Haaspuro perustelee kiekkosääntöjä.

Kahden tunnin sääntö tulee Imatrankosken ydinkeskustan parkkialueille sekä Vuoksenniskan pääkaduille. Mansikkalassa sama aikaraja ulottuu osaan aseman pysäköintipaikoista.

UUDISTUS palauttaa kunnallisen pysäköinninvalvonnan. Valvoja on hallintojohtaja Onni Hietalahti, jonka alaisuudessa kenttätyötä tekee kaksi apulaista.

Apulaispoliisipäällikkö Teppo Seppäsen mukaan poliisi on kunnallisen pysäköinninvalvonnan puuttuessa kirjoittanut Imatralla noin 150 pysäköintivirhemaksua vuodessa. Poliisi ja kaupunki korostavat, että bisnekseksi pysäköinnin vahtiminen ei muutu kaupunginkaan sitä hoitaessa.

– Jostain syystä monille vain on muodostunut kuva ilmaisen pysäköinnin päättymisestä, mutta siitähän tässä ei ole kyse, Seppänen korostaa.

Kaupungin valvojat katsovat kiekot ja seuraavat parkkisääntöjen seuraamista muutoinkin. Virheistä seuraa 30 euron lasku.

KAUPUNGIN aluekunnossapidon tuotantopäällikön Kari Tihtosen mukaan kauppiaat ovat olleet pysäköinnin aikarajoitusten suhteen vastahankaisia, mutta yksimielisyys on saavutettu.

– Rajoitusalueet on sovittu yhdessä, Imatran Kaupunkikeskustat ry:n toiminnanjohtaja Mari Haaparanta vahvistaa.

Vuoksenniskalla kauppatöitä tekevä yrittäjä Tuula Rasimus taivutti autoaan parkkiin Imatrankosken keskustassa. Rasimuksen mielestä aikarajoja ei välttämättä tarvittaisi, ei ainakaan Niskalla.

– Kauppiaat ovat sopineet, että liikkeissä töissä olevat eivät valloita yleisiä parkkipaikkoja, Rasimus tiesi.

Pääasia Rasimuksen mielestä on kuitenkin pitää maksullinen pysäköinti poissa.

MOPOT vappu ajaa pois Imatran pyöräteiltä. Viimeiseksi poikkeukseksi jää Pietarintie, missä mopoilijat halutaan pitää erillään vilkkaasta raskaasta liikenteestä.

Ylikonstaapeli Seppo Keinäsen mukaan kolmasosassa Imatran liikenneonnettomuuksista on ollut osallisena mopoilija. Rytissyt on varsinkin auton kohdatessa risteykseen pyörätieltä pyyhkäisseen mopoilijan.

Uudella liikenteenjaolla nämä kolhut ehkäistään.

Teppo Seppäsen mukaan mopojen tulossa autojen sekaan on riskinsä, mutta kevytväylien turvallisuuden parantaminen on silti pitävä peruste muutokselle. Seppänen kuitenkin korostaa, että lisää valppautta tarvitaan jatkossa myös autoilijoilta.

KAUPUNGIN leimaamat moposääntöuudistukset tulevat poliisin aloitteesta.

Samalla marssijärjestyksellä pudotetaan nopeusrajoitus 60 kilometristä viiteenkymppiin Tainionkoskentien eteläosassa, Vuoksenniskantien Sienimäen päässä ja Vuoksentiellä. Autoilijoiden ja mopoilijoiden nopeusero halutaan tasata molempien terveydeksi.

MATTI VEIJALAINEN

Kuvateksti

Tuula Rasimus lupaa totutella pysäköinnin aikarajoihin, vaikka ei koekaan niitä täysin välttämättömiksi.

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen