Palvelupuheluiden maksuttomuus ei toteudu Etelä-Karjalassa

Säästöjä tuoviin älyverkkosysteemeihin mieltyneet kunnat pähkäilevät maksuttomuuden vaatimuksen sisältöä. Asiakkaan lisämaksusta hyödyn keräävät operaattori ja kunta.

ETELÄ-KARJALASSAKIN jotkut kunnat ja julkiset yhteisöt ovat siirtyneet tavoitettavuutta parantavaan, kuntien kustannuksia säästävään älyverkkoon puhelinpalvelussa. Näistä niin sanotuista yritysnumeroista tulee asiakkaalle lisäkuluja. Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen, Petri Jääskeläisen mukaan julkisyhteisöjen palvelunumeroiden pitää olla maksuttomia.

Esimerkiksi Kela ei saa periä palvelunumeroihin soittavilta asiakkailtaan ylimääräistä hintaa. Oikeusasiamiehen kannanotto koskee myös kuntia.

Esimerkiksi 020-alkuisen yritysnumeron käyttöön ottanut Tampere joutuu muuttamaan neuvontapuhelunsa lainmukaisiksi ja hyvän hallinnon periaatteiden mukaan maksuttomiksi.

Yritysnumeroihin siirtyneet kunnat ovat kertoneet kunnan puhelinmenojen pienentyneen vähintään neljänneksen.

LÄNSI-SAIMAAN seutukunnan kunnat kilpailuttivat puhelinpalvelunsa yhdessä.

TeliaSoneran yritysnumeron ovat jo ottaneet käyttöön Ylämaa sekä Taipalsaari. Savitaipale, Suomenniemi ja Lemi ottivat aikalisän oikeusasiamiehen kantojen takia. Luumäki ei ole mukana sopimuksessa.

Lappeenranta oli ottamassa vuosi sitten käyttöön 020-alkuista numerointia, mutta ei pannut jo tehtyä päätöstä täytäntöön oikeusasiamiehen verohallinnolle antamien lausuntojen takia.

­ Täytyy ihmetellä, miksi jotkut julkiset laitokset ja kunnat eivät vielä oikeusasiamiehen kantojenkaan jälkeen ole tehneet asialle mitään, vaan käyttävät palvelunumeroita, joista soittaja joutuu maksamaan 30 senttiä minuutilta, sanoo Lappeenrannan kaupunginsihteeri Juha Willberg.

­ Toki tässä on operaattoreillakin tuumimisen paikka. Operaattorien on pakko muuttaa tarjoamaansa palvelujärjestelmää.

YLÄMAA ihmettelee, miten asian saisi korjattua.

­ On epäselvää, millä hallinnonaloilla se maksuton puhelinpalvelu pitäisi järjestää. Mielestäni on operaattorin asia kehittää tähän ratkaisu, selvittää Ylämaan rakennustarkastaja Kari Karels.

Tampereen tietohallintojohtaja Teppo Sulonen katsoo maksuttomuusvaatimuksen laajaksi.

­ Oikeusasiamiehen päätöksen mukaan kaikki puhelinsoitot, mitä kaupungille tulee, ovat neuvontapuheluita.

Sulosen mielestä operaattorin tehtävä on ratkaista ongelma.

­ Ne soittajan maksamat lisämaksurahat menevät operaattoreille; eivät ne koskaan Tampereen kaupungille ole tulleet.

TELIA SONERAN Lappeenrannan myyntijohtaja Tuomo Puhakainen kertoo, että tilannetta on yritetty korjata esimerkiksi Taipalsaarella niin, että vanha keskuksen kutsunumero ja muutama muu 05-alkuinen terveyspalvelunumero on jätetty käyttöön. Siitä ei ole selvyyttä, toteutuuko vaadittu maksuttomuus näin.

­ Älynumerointi parantaa kuntien saavutettavuutta. Kuntaan soittava asiakas tässä maksaa enemmän ja se on taas kunnalle edullisempi.

LAPPEENRANNAN kaupunkikonsernista Lappeenrannan Energian, Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen ja muutaman kaupunkiyhtiön puhelimet ovat 020-alkuisia.

Myös Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä käyttää 020-alkuisia numeroita.

Pelastuspäällikkö Esa Pulkkinen pelastuslaitokselta kertoo, ettei asiakashinnoittelusta ole keskusteltu, koska laitos ostaa puhelinpalvelun Lappeenrannan kaupungilta.

­ Tämä järjestelmä on käytössä sen takia, että asiakas tavoittaa henkilöt mahdollisimman helposti. 020-järjestelmä mahdollistaa puheluiden ketjuttamisen ja siirtämisen.

Kuntaan soittava asiakas tässä maksaa enemmän ja se on taas kunnalle edullisempi.

Tuomo Puhakainen

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju