Kutilan kanava uusien laskelmien mukaan taloudellisesti kannattava

Lappeenranta ja Taipalsaari ovat lähdössä ajamaan matkailuhanketta.

URPO LAANINEN

LAPPEENRANNAN ja Taipalsaaren alueelle suunniteltu Kutilan kanava on uusien laskelmien mukaan yhteiskuntataloudellisesti kannattava hanke. Kanava tarjoaisi suoran ja turvallisen veneilyreitin Lappeenrannasta Suur-Saimaalle.

Suunnittelukeskus Oy:n tekemän päivityksen mukaan Kutilan kanavan rakentamisen kokonaiskustannukset ovat vajaat 5,8 miljoonaa euroa, josta Taipalsaaren Rehulaan rakennettavan uuden sillan osuus on 1,6 miljoonaa euroa.

Lappeenrannan aluetoimiston päällikkö Markus Lankinen toteaa, että vuonna 2000 tehty arviointiraportti ei ole enää pätevä. Silloin Kutilan kanavan kustannukset katsottiin selvästi hyötyjä suuremmiksi. Sen jälkeen hyödyt ovat selvästi kasvaneet.

Erityisesti vuokraveneilyn suosio kasvaa majoitusliikkeiden oheispalveluna.

Kutilan kanava voisi synnyttää uuden vuokraveneyrityksen. Myös veneilijöiden jättämät tulot ovat entistä isommat.

Vilkkaiden venesatamien liikevaihtoa kasvattavat oleellisesti maitse liikkuvat auto- ja pyörämatkailijat. Kutilan kanavan vaikutusalueelle on suunnitteilla merkittäviä matkailuinvestointeja.

KUTILAN kanavaselvityksen päivitys tehtiin Selman toimitusjohtajan Hannu Alasen mukaan risteily- ja laivayrittäjien esityksestä. He ovat toivoneet vuosikausia kanavan rakentamista.

Etelä-Karjalan maakunnallisessa matkailustrategiassa on yhdeksi kärkihankkeeksi otettu Saimaa-brändin rakentaminen, jolle Kutilan kanava on elintärkeä. Se lisää tuntuvasti matkailureittejä. Rahtiliikennettä väylälle ei tule.

Toijansalmen sillan alta mahtuvat 18-metriset veneet. EU-asiamies Hannu Äikkään mukaan Kutilan kanava lyhentää matkaa Lappeenrannasta Suur-Saimaalle yli kymmenen kilometriä ja tarjoaa suojaisen reitin.

Kutilan kanavan arviointiselvitys menee lähiaikoina Lappeenrannan kaupunginhallituksen ja Taipalsaaren kunnanhallituksen käsittelyyn. Samalla alkavat neuvottelut valtion viranomaisten kanssa. Kanava on maakunnallinen hanke, jolle pyritään saamaan myös EU-rahoitusta.

­ Kuntien perussitoutuminen on tärkeä asia. Lappeenranta ja Taipalsaari käyvät nyt neuvottelut kustannusten jaosta, toteaa ohjausryhmän puheenjohtaja, Taipalsaaren kunnanjohtaja Jari Willman.

KUNTARAHOITUKSEN osuudeksi on alustavasti arvioitu kaksi miljoonaa euroa.

Loput tulisivat EU-ohjelmista ja valtiolta.

Mukaan toivotaan ainakin matkailusta vastaavaa kauppa- ja teollisuusministeriötä sekä liikenne- ja viestintäministeriötä.

Kutilan kanavaa ajetaan eteenpäin nimenomaan matkailuhankkeena. Toisaalta se parantaa turvallisuutta, kun huviveneet siirtyvät pois rahtiliikenteen syväväyliltä.

MAAKUNTA SIVU 6

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen