JUUSO ALA-KYYNY
LAPPEENRANTA. Suomi alkoi autoistua 1900-luvun ensivuosina, mutta Viipurin kaduilla automobiileja tavattiin jo 1890-luvulla.
– Ilmeisesti kyseessä olivat Pietarista tulleet Nobelin suvun jälkeläiset, joilla oli kesäpaikka Viipurin lähellä, Pertti Kolari arvelee silloisten sanomalehtien perusteella.
Yliopiston hallintopalvelukeskuksessa työskentelevä Kolari on kirjoittanut yhdessä Juha Variksen – konetekniikan professorin – kanssa kirjan autoilun varhaisvaiheista Viipurin läänissä. Teos Höyryautosta puukaasuun – Viipurin läänin autoja ja autoilijoita (2006) julkistettiin eilen.
1900-LUVUN taitteesta vuoteen 1944 ulottuva kirja on ennen kaikkea hakuteos, josta löytyy tietoja autoista ja autoilijoista. Ennen julkaisematon kuvamateriaali ja lyhyet jutut täydentävät tilastoja.
– Alun perin näin suuri teos ei ollut kuvitelmissakaan. Arveltiin, löytyisikö tietoja sadasta vai viidestäsadasta autosta, Kolari sanoo.
Tietoja löytyi 4 000 autosta. Leningradin oblastin arkistosta ja Sota-arkistosta sekä erilaisista paikallishistorioista kaivetut tiedot kattavat Kolarin mukaan noin kolmanneksen silloisesta autokannasta.
HELSINGIN ohella Viipuri, Turku ja Tampere olivat tärkeitä autokaupunkeja ennen sotia. Viipurin autokannassa korostui ammattiliikenteen merkitys.
– Hyötyajoneuvoja, kuten kuorma- ja linja-autoja, oli paljon. Silloin niitä todella tarvittiin, Juha Varis toteaa.
– Viipuri oli johtava satamakaupunki ja kaupan keskus. Kuorma-autojen tarve oli sen takia suuri, Kolari sanoo.
Jo vuonna 1906 Viipuriin rekisteröitiin ensimmäiset taksit. Autoja osattiin hyödyntää myös muulla tavoin.
– Ravintoloitsijat tarjoilivat asiakkaille eksoottista huviajelua, Kolari mainitsee.
LAPPEENRANNASSA ehti ennen itsenäistymistä olla muutama auto. Vuoden 1919 selvityksessä kaupungista löytyi kuitenkin vain yksi kulkupeli: rautakaupan 40-hevosvoimainen Stydebacker.
– Eikä sekään ollut kunnossa, Kolari toteaa.
Viipurin seudulla oli samaan aikaan noin 160 autoa.
Varsinainen autoistuminen oli Suomessa kuitenkin vasta edessä.
– 1920-luvulla autoilu pääsi toden teolla vauhtiin, Kolari sanoo.
* * *
Viipurin läänissä rekisteröityjen 4 000 auton luetteloon voi tutustua Etelä-Karjalan vanhat ajoneuvot ry:n www-sivuilla osoitteessa yhdistykset.etela-karjala.fi/e-kvajon/.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Juha Variksen ja Pertti Kolarin autoilukirja juhlistaa osaltaan liikenteen merkkivuotta: Saimaan kanava täyttää tänä vuonna 150 vuotta, Suomen linja-auto- ja taksiliikenne 100 vuotta.