Kaksoisraide mahtuu useimmissa paikoissa nykyiselle rata-alueelle

Karjalan rata kulkee Lappeenrannan kaupunkialueen halki muutamassa ahtaassa paikassa.

LUUMÄEN JA Imatran välinen kaksoisraide mahtuu alustavien tietojen perusteella suurimmaksi osaksi nykyiselle rata-alueelle. Ratahallintokeskus on esitellyt Etelä-Karjalan kuntien virkamiehille kaksoisraiteen yleispiirteisiä suunnitelmia.

Lappeenrannassa sekä maankäyttöjohtaja Jussi Salo, tuotantojohtaja Pasi Leimi että kaavoituspäällikkö Erkki Jouhki ovat saaneet alustavista suunnitelmista sen käsityksen, että toinen raide pääsääntöisesti mahtuu nykyiselle rautatiealueelle.

– Varmasti saamme tarkempaa tietoa tilatarpeista, kun suunnitelmat täsmentyvät, Salo sanoo.

Ahtaita paikkoja ovat kartalta katsottuna esimerkiksi Harapaisentien ja Reunakadun varsi sekä sekä Muukontien ja Hakalin välinen alue.

Harapaisenpeltoa rakennettaessa kaksoisraide otettiin Salon mukaan tilavarauksissa huomioon.

IMATRAN kaavoitusyksikön päällikkö Erkki Pekkarinen kertoo, että kaksoisraiteen vaatimat aluevaraukset ovat tiedossa. Muutamia kaavamuutoksia tulee, mutta joissain kohdin toinen raide mahtuu nykyiselle rautatiealueelle. Kaavojen muuttaminen alkaa ensi vuoden aikana.

– Kovin suuria muutoksia ei ole tiedossa. Pieniä muutoksia siellä sun täällä. Sellaista tilannetta ei tule, ettei toinen raide johonkin mahtuisi.

JOUTSENOSSA kaksoisraiteen tuloon on kaavoituspäällikkö Heikki Purasen mukaan tiedetty varautua.

– Kaksoisraide on otettu huomioon Kuutostien suunnittelussa. Kaikista tiesuunnitelmista on pyydetty lausunto Ratahallintokeskukselta, joka on jatkuvasti muistuttanut toisen raiteen rakentamismahdollisuudesta. Ahvenlammen alueella toinen raide ei uhkaa asutusta, sillä uusi raide tulee Kuutostien ja nykyisen raiteen väliin.

RATAHALLINTOKESKUS on tutkinut Luumäellä radanvarren. Tekninen johtaja Tapani Kainlauri kertoo, että tarkastelun perusteella toinen raide mahtuu Luumäen alueelle vaivatta.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen