Kävelypainotteisen Valtakadun rakentaminen alkaa ehkä keväällä

Bussit siirtyisivät tietöiden ajaksi Koulukadulle.Valtakadulle tulee pyörätie, uusi kive

Bussit siirtyisivät tietöiden ajaksi Koulukadulle.

Valtakadulle tulee pyörätie, uusi kiveys, valaistus ja kalustus sekä puurivi, ehkä katulämmityksin. Ensin ehostuu Snellmaninkadun ja Kauppakadun väli, seuraavissa vaiheissa loppuosa teatterin nurkalle asti.

ANNE KOTIHARJU

Lappeenrannan keskustan pääväylän, Valtakadun, muuttaminen kävelypainotteisemmaksi alkaa ehkä keväällä. Valtakatu sisältyy ensi vuoden liikenneväylien työohjelmaan, josta tekninen lautakunta päättää heti joulun jälkeen. Jos ohjelma hyväksytään, saa Valtakatu kunnostusrahansa. Snellmaninkadun ja Kauppakadun välin rakentamisen yksityiskohtainen suunnittelu voisi alkaa.

Tekninen johtaja Ensio Koikkalainen muistuttaa, että valtuusto myönsi liikenneväyliin ensi vuodelle pyydetyn 3,5 miljoonan euron sijaan 1,6 miljoonaa euroa.

– Lautakunta joutuu karsimaan kohteita. Valtakatu on ollut tähän asti ohjelmassa ensi vuodelle.

Koikkalainen viittaa valtuuston puheenjohtajan Heikki Järvenpään (kok.) käynnistämään keskusteluun siitä, pitäisikö valtuuston hankalaksi koettu Valtakatu-päätös ottaa uudelleen harkintaan.

VALTUUSTON päätöksen mukaan Valtakadulla säilyvät bussien vaihtopysäkit, ja katua pitkin kulkisivat autot molempiin suuntiin samalla, kun katu olisi kävelypainotteinen. Tätä yhtälöä on pidetty mahdottomana. Moni uskoo, että Valtakatu joka tapauksessa aikaa myöten rakennettaisiin aidosti kävelypainotteiseksi.

– Tuntuu, että uusi keskustelu on viriämässä. On tarpeen puhua tämä asia ensin auki ennenkuin kuokka pistetään maahan.

Tuotantojohtaja Pasi Leimi toivoo, että onnettomaan kuntoon päässeen kadun korjaustyöt voisivat alkaa.

– Tätä hanketta ei pidä siirtää sen takia, että nyt tehtäisiin turhaa työtä, joka jouduttaisiin kohta rikkomaan. Nyt kahdelle ajokaistalle tuleva asfaltti maksaa noin seitsemän euroa neliöltä. Jos bussit ajaisivat kadulla vaikka viisi vuotta, pinta olisikin jo uusimiskunnossa ja tilalle voisi rakentaa sen sata euroa neliöltä maksavan kiveyksen.

VALTAKATU peruskorjattaisiin näillä näkymin vaiheittain kolmessa vuodessa Snellmaninkadulta teatterin nurkille asti.

Paikallisbussit sekä Taipalsaaren bussit kulkisivat tietöiden aikana Koulukadulla. Vaihtopysäkit tulisivat Kauppakadun korotetun risteyksen molemmin puolin eli Armadan tienoille sekä Citykorttelin paikkeille.

Koska katutöitä tehdään vain kesäkautena, voisivat bussit ajaa talviaikataulun vuorot eli lokakuusta alkaen Valtakatua pitkin. Evakko koskisi kesäaikataulun aikaa. Liikennöitsijöiden kanssa on alustavasti sovittu järjestelyistä. Pitkän matkan bussit voisivat pysähtyä esimerkiksi Kirkkokadulla tai Lappeenkadulla Peltolan koulun edessä.

Kauppakadun ja Snellmaninkadun välin pintaremontti maksaa noin 400 000 euroa. Muut osuudet tehtäisiin sitä mukaa kun Citykorttelissa tai Pormestarinkorttelissa rakennetaan.

PINTAREMONTIN ohella on tarkoitus uusia vesijohdot ja kaukolämpöputket ja tarpeen mukaan viemärit.

– Valtakadun alla menee vuonna 1930 valmistunut kaupungin vanhin päävesijohto. Vikoja ei ole vielä ollut, mutta elinkaari on siinä vaiheessa, että se ilman muuta kannattaa samalla uusia, ettei muutaman vuoden kuluttua jouduta hienoa uutta pintaa aukomaan, selvittää verkostopäällikkö Arvi Seppänen.

Viemärien kuntoa tutkitaan parhaillaan ja viemärit voi korjata myös myöhemminkin ”sujuttamalla” kadun pintaa rikkomatta.

UUTTA VALTAKATUA pitkin veisi pitkään odotettu keskustaa halkova pyörätie. Valtakadun jalankulkualue levenisi nykyisestä selvästi. Valaistus ja kalustus uusitaan. Lisäksi näkymä komistuisi istutuksilla, ehkä puurivillä.

Leimin mielestä Valtakadulle sopisi katulämmitys; senkin takia, että katu on kapea eikä lumitilaa oikein ole. Katulämmitystä yritettiin Kauppakadun alaosaankin, mutta kiinteistönomistajat eivät sille lämmenneet.

Valtakadun suunnittelijaksi on valittu arkkitehtitoimisto Mikko Heikkilä tarjouskilpailun perusteella. Leimin mukaan kadun yleisilme ottanee mallia Kauppakadusta.

– Hyvä siitä tulee.

MARLEENA LIIKKANEN

Kuvateksti

Valtakatua pinnan alta eli viemäreitä kameralla tutki torstai-iltapäivänä Janne Kivelä.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju