Lappeenrannan rekkaparkki ehkä Nuijamaan raja-aseman viereen

HEIKKI SOPANENLAPPEENRANTA. Lappeenrantaan rakennettava rekkaparkki saattaa

HEIKKI SOPANEN

LAPPEENRANTA. Lappeenrantaan rakennettava rekkaparkki saattaa sittenkin nousta Nuijamaan uuden raja-aseman naapuriin. Kaupungin teknisen toimialan johtaja Ensio Koikkalainen sanoo, että se olisi liikenteellisesti paras paikka.

– Liikenteen ohjaaminen vieressä olevasta rekkaparkista tulliin olisi yksinkertaista. Parkkialueen ja raja-aseman välillä ei olisi useiden kilometrien ajomatkaa.

Muina vaihtoehtoina 500 auton rekkaparkille on mainittu Pajarilan työssäkäyntialue ja Mustolan sataman ja Soskuan välinen alue.

Koikkalainen esitteli oman vaihtoehtonsa Helsingissä keskiviikkona kokoontuneelle, rekkajonojen ongelmia pohtineelle työryhmälle. Työryhmässä oli Tielaitoksen, Tullin ja Rajavartiolaitoksen sekä rekkajonoista kärsivien Kaakkois-Suomen kuntien ja satamien edustajia.

– Kaikki tuntuivat pitävän esitystäni järkevänä. Parkkialueelle on Nuijamaan osayleiskaavassa jo aluevarauskin. Otimme sen tarpeen huomioon, kun kaavaa tehtiin uutta raja-asemaa varten, Koikkalainen sanoo.

LAPPEENRANNAN 500 rekan ja Virolahden 1 000 rekan parkkialueet tehdään valtion rahalla. Kaakkois-Suomen tiepiiri on saanut liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huoviselta (sd.) käskyn aloittaa välittömästi rekkaparkkien suunnittelu.

Tiepiirin johtajan Antti Rinta-Porkkusen mukaan työ alkaa vuodenvaihteen jälkeen. Rinta-Porkkunen pitää Koikkalaisen ehdotusta varteenotettavana.

Yhtenä ongelmana on kuitenkin alueen maanomistus. Raja-aseman lähistön maat ovat yksityisten omistuksessa, ja tiepiiri joutuisi ostamaan ne.

Maata tarvitaan muutaman hehtaarin verran.

– Emme pysty maksamaan maista mahdottomia summia, Rinta-Porkkunen sanoo.

Tärkeysjärjestyksessä Virolahden rekkaparkki on ennen Lappeenrantaa. Koikkalaisen mukaan se antaa aikaa suunnitella, tehdä maakauppoja ja tarvittaessa vaikka asemakaavoittaa maita Lappeenrannan rekkaparkkia varten.

Tavoite on, että ainakin Virolahden rekkaparkki on valmis kesään 2008 mennessä.

PYSYVÄÄ rekkaparkkia odoteltaessa Lappeenrannasta etsitään myös väliaikaista rekkojen parkkipaikkaa. Tilaa pitäisi löytyä noin 150 rekalle, ja yhtenä vaihtoehtona on Mustolan sataman alue. Koikkalainen ei kuitenkaan ole ihastunut ajatuksesta ohjata rekkoja Mustolaan.

– Rekat joutuisivat ylittämään Nuijamaantien sekä mennessään Mustolaan että tullessaan sieltä pois. Mutta jos Mustolaan päädytään, niin kyllä sieltä väliaikaiset parkkitilat etsitään.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen