Lappeenranta haluaa Vainikkalaan kansainvälisen liikennekeskuksen

ANNE KOTIHARJULappeenrannan Vainikkalasta saattaa kehkeytyä kansainvälinen j

ANNE KOTIHARJU

Lappeenrannan Vainikkalasta saattaa kehkeytyä kansainvälinen junakuljetusten terminaalikeskus. Lappeenrannan kaupunki ehdottaa Ratahallintokeskukselle (RHK), että Vainikkalan ratapihan suunnittelun yhteydessä pitää tutkia alueen edellytykset toimia Trans-Siperian rataliikenteeseen tukeutuvana yhdistettyjen kuljetusten kansainvälisenä EU-terminaalikeskuksena.

RHK:n suunnitelmaan rautatieliikenteen kehittämiseksi vuoteen 2030 sisältyy Vainikkalan ratapihan kohentaminen vuoteen 2015 mennessä.

Kaupungin mielestä Luumäki-Vainikkalan lisäraide sekä Vainikkalan ratapiha on välttämätöntä rakentaa suunnitelmien mukaisesti vuosina 2010 – 2015.

Terminaali EU:n ja Venäjän rajan välittömässä läheisyydessä voi kiinnostaa kansainvälisiä yrityksiä sijoituspaikkana.

MYÖS HENKILÖLIIKENTEEN matkustajamäärät hyppäävät voimakkaasti ylöspäin, kun Suomen ja Pietarin välinen nopea junayhteys toteutuu. Kaupungin kehitysjohtajan, Markku Heinosen mukaan pitkällä aikavälillä nyt esitetty arvio matkustajamäärän kaksinkertaistumisesta ylittynee selvästi.

Yksi keino parantaa yhteyksiä henkilöasemalta Lappeenrantaan olisi siirtää asema Vainikkalasta Simolaan. Simolaan siirtoa kaupunki ei tässä vaiheessa ehdota.

– On neuvoteltava RHK:n ja VR:n kanssa siitä, miten Suomen ja Pietarin välisen henkilöliikenteen kasvu voidaan parhaiten rajan tuntumassa hyödyntää. Junassa rajaliikenne on äärimmäisen joustavaa ja juna on helppo tapa matkustaa rajan yli.

VAINIKKALAN RATAPIHAA voi laajentaa, mutta rajat tulevat jossain vaiheessa vastaan.

– Pitää katsoa, miten muuten siinä rajan pinnassa on mahdollisuuksia.

Vainikkala olisi ensimmäinen rajan pinnassa oleva terminaalialue ja Kouvola toinen.

– Jos Venäjän lupaama hinnoittelu toteutuu ja Siperian radasta tulee kilpailukykyinen reitti merikuljetuksille, niin silloin sekä Vainikkalan että Kouvolan kapasiteetti jää pieneksi EU:n ja Kiinan välisille tavaravirroille. En koe näitä kilpailijoiksi; pikemminkin yhdessä voisi tehdä kansainvälistä markkinointia.

KAUPUNGINHALLITUS antoi maanantaina lausunnon RHK:lle vuoteen 2030 ulottuvasta suunnitelmasta.

Tärkein ja erittäin kiireellinen investointi on Luumäen ja Imatran välisen rataosuuden peruskorjaaminen sekä kaksoisraiteen rakentaminen. Sen raken-tamien pitää aloittaa mahdollisimman nopeasti niin että rata on liikennöitävissä viimeistään Lahti-Luumäki -osuuden valmistuttua vuonna 2009. RHK:n suunnitelmassa rakentaminen alkaa vuoteen 2015 mennessä.

Kaakkois-Suomi on tavaraliikenteen volyymillä mitattuna koko maan raskaimmin kuormitettu alue.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju