Parikkalan rajanylityspaikka on vielä hiljainen mutta ei pitkään

Parikkala ja Lahdenpohja yrittävät saada yrittäjille ja avaintyöntekijöille lisää rajanylityslupia ensi vuoden alusta lähtien. Venäjä ei salli turistiliikennettä tilapäisille raja-asemille. Pietarilainen liikemies rakentaa hotellin Lahdenpohjaan.

URPO LAANINEN

PARIKKALA. Puurekkoja soljui hiljakseen kymmenen minuutin välein Parikkalan rajanylityspaikalla Kolmikannassa tiistaina keskipäivällä. Nuorempi rajavartija Tero Martikainen tarkasti venäläiskuljettajien passeja. Rajanylityspaikan tunnelma oli joulukuun sateessa hiljainen ja unelias.

Samat rekat ja kuljettajat ajavat päivittäin Parikkalan-Syväoron tilapäisen rajanylityspaikan läpi. Rajan takana Lahdenpohjassa asuva Gennadi Mihtin kuljetti tiistaina raakapuuta Savonlinnaan UPM-Kymmenen tehtaalle. Hän sanoi ajavansa puuta Parikkalan kautta myös Kaukaalle.

Rajavartiomestari Ari Laine kertoi, että rajanylityspaikan kulkijat ovat vakioporukkaa. Kuljettajat ovat tuttuja, kuten Mihtin. Kesällä Parikalasta kulki yli noin 60 rekkaa, mutta syksyllä liikenne on hiipunut noin 30 puurekkaan. Valtaosa niistä on venäläisiä.

Suomeen kuljetetaan lähialueilta raakapuuta, sahatavaraa, haketta ja purua. Gennadi Mihtin ajoi koivutukkeja Elisenvaaran hakkuilta.

PARIKKALASSA kirjattiin viime vuonna 18 380 rajanylitystä. Rajavartiomestari Laine arvioi, että 20 000 rajanylittäjän raja ei mene ihan rikki.

– Kesällä vielä uumoilimme, että se ylittyy, mutta syksyllä on ollut hiljaista.

Laineella ja muilla rajavartijoilla ei olisi mitään sitä vastaan, että Parikkala ja Venäjän puolella parin sadan metrin päässä Syväoro avattaisiin myös turisteille. Se toisi vaihtelua, piristäisi toimintaa ja turvaisi työpaikat.

RAJANYLITYSPAIKALLA ei ole pitkään hiljaista, jos Parikkalan kunnan ja Lahdenpohjan piirin suunnitelmat toteutuvat. Piirijohtaja Mihail Maksimov kävi tiistaina Parikkalassa sopimassa uuden Interreg- ja Tacis-hankkeen aloittamisesta.

Parikkala-Syväoro on tilapäinen rajanylityspaikka, jonka henkilöliikenne on hyvin rajattu. Tällä hetkellä rajan voivat ylittää vain tietyt viranomaiset. Ensimmäiseksi Parikkala ja Lahdenpohja yrittävät saada lisää rajanylityslupia ja tehdä matkustamisen entistä joustavammaksi.

Parikkalan kunnanhallituksen puheenjohtaja Ari Berg arvioi, että laajennettu rajanylityslista voisi käsittää sadasta kahteensataan ihmistä: yrittäjiä, yritysten johdon edustajia, kuntien avainhenkilöitä ja viranomaisia, jotka tekevät käytännön rajayhteistyötä. Nykyisin lupa on noin 30 yrityksellä.

Berg ja Maksimov toivoivat, että joustavampi käytäntö olisi voimassa jo ensi vuoden alusta lähtien.

TURISTILIIKENNE ei sen sijaan voi alkaa Parikkalan kautta moneen vuoteen. Joskus aikaisemmin matkailijaryhmät pääsivät kulkemaan myös tilapäisten raja-asemien kautta, mutta eivät enää. Piirijohtaja Maksimovin mukaan käytäntö on tiukentunut Venäjällä.

Edes Ari Bergin heittämät koematkailuryhmät eivät Maksimovin mukaan onnistu. Matkailuliikenne alkaa vasta kun Parikkala-Syväoro on kansainvälinen rajanylityspaikka. Maksimov arveli, että se on Venäjän puolelta mahdollista aikaisintaan vuonna 2010.

Lahdenpohjan piiri odottaa, että Venäjän federaatio tekee ensi vuonna päätöksen kansainvälisen rajanylityspaikan rakentamisesta Syväoroon. Rahat tulisivat ehkä vuoden 2008 budjettiin, ja rakentaminen kestäisi kaksi vuotta. Matkustajaliikenne voisi alkaa vuonna 2010.

– Minulla on neljä vuotta aikaa hoitaa asia, Maksimov sanoi. Lahdenpohjan piirin asukkaat valitsivat hänet äskettäin toiselle nelivuotiskaudelle piirijohtajaksi.

PARIKKALASTA Lahdenpohjaan voisi ajaa autolla kolmessa vartissa, jos rajanylitys olisi mahdollista. Matkaa on noin 40 kilometriä. Ari Berg on ylittänyt rajan Syväorosta neuvottelumatkoilla kymmenkunta kertaa.

– Asutukset ja infrat ovat lähekkäin. Laatokka ja Valamo tarjoavat matkailulle suuret mahdollisuudet, Berg perustelee .

Tiistain neuvotteluissa nousi esille myös vanhan Elisenvaaran-Parikkalan rautatieyhteyden avaaminen. Hitaat tavarajunat voisivat kulkea Parikkalan kautta Suomeen ja takaisin.

Pietarilainen liikemies Aleksandr Silnitski kertoi rakentavansa kesään mennessä nykyaikaisen hotellin Lahdenpohjan keskustaan. Hän saneeraa vanhan kulttuuritalon, joka on kuulemma kaupungin upein rakennus.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Parikkalan tilapäinen rajanylityspaikka on auki maanantaista perjantaihin klo 8-19. Tullirakennus palveli ennen vanhaan Värtsilässä. Nuorempi rajavartija Tero Martikainen (vas.) oli passintarkastusvuorossa tiistaina. Rajavartiomestari Ari Laine (oik.) toivoi Parikkalaan myös turistiliikennettä. Gennadi Mihtin kuljetti tiistaina koivutukkeja Elisenvaarasta Savonlinnaan.

PARIKKALA-SYVÄORO

Parikkala-Syväorolla on tilapäisen rajanylityspaikan status, eikä Venäjä salli sen kautta turistiliikennettä.

Parikkala ja Lahdenpohjan piiri aloittivat Tacis- ja Interreg-hankkeen raja-aseman kehittämiseksi ja jatkossa kansainvälistämiseksi.

EU:nTacis- ja Interreg-rahaa on käytössä noin 150 000 euroa, ja lisäksi muuta rahaa, kustannukset ovat yhteensä noin 250 000 euroa.

Venäjän puolella Syväorossa tarvitaan vielä investointeja. Aukioloja ja henkilöstön lisäämistä selvitellään. Rajanylityksiä pyritään lisäämään.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen