Rautatieaseman parkkipaikka käy ahtaaksi Lappeenrannassa

HEIKKI SOPANENLAPPEENRANTA. Rautatieaseman pysäköintialue Lappeenrannassa on

HEIKKI SOPANEN

LAPPEENRANTA. Rautatieaseman pysäköintialue Lappeenrannassa on käynyt liian pieneksi.

Vilkkaimpina päivinä autoja pysäköidään nurmialueelle, kun parkkiruudut loppuvat kesken.

Pysäköintiongelma aiheuttaa junaan kiiruhtajille harmia, kun kiireessä pitää löytää jokin paikka ajoneuvolle.

Ongelma pahenee, kunhan talvi ja lumet tulevat.

VR:n kiinteistöpäällikkö Seppo Lehtinen kertoo, että parkkipaikan pienuus on heillä tiedossa.

– Nykyinen parkkipaikka tehtiin 1980-luvun lopulla noin sadalle autolle. Viime aikoina junien matkustajamäärä on kasvanut selvästi, ja oman auton käyttö lisääntyy jatkuvasti. Lappeenrannan rautatieaseman parkkipaikka on jäänyt pieneksi.

Lehtinen ei usko, että rautatieaseman parkkipaikkaa käytettäisiin yleisenä pysäköintialueena, vaikka se onkin maksuton.

– Lähellä ei ole kaupungin virastoja tai muita yleisiä palvelupisteitä, joissa ihmiset asioisivat.

JUNIEN henkilöliikenteen tilastot kertovat, että tämän vuoden marraskuussa henkilöliikenne Lappeenrannassa kasvoi kymmenisen prosenttia viime vuoden marraskuuhun verrattuna.

Kun prosentit muutetaan ihmisiksi, kasvu on lähes sata ihmistä päivässä.

Lappeenrantaan tulee ja sieltä lähtee päivittäin junalla noin 930 ihmistä. Vaikka vain osa matkustavista tulee asemalle omalla autolla, matkustajien kasvuluvut vahvistavat Lehtisen arvion. Aseman parkkiruutujen tarjonta on pienempi kuin kysyntä.

Kiinteistöpäällikkö Lehtinen sanoo, että Lappeenrannan parkkipaikkaa pitäisi laajentaa.

– En istu VR:n rahakirstun päällä, mutta haaveenani on, että ensi kesänä jotain päästään tekemään. Tilaa laajennukselle on, mutta tarkempia suunnitelmia ei ole vielä tehty.

Rautatiealueen parkkialueineen omistavat VR, valtion kiinteistöyhtiö Kapiteeli ja Ratahallintokeskus. Se tarkoittaa, että pysäköintialueen laajennus on valtion asia.

Lehtinen toiveilee Lappeenrannan kaupunkia mukaan kustannuksia jakamaan, mutta kaupungilla ei ole velvoitetta osallistua rakentamisen kustannuksiin, koska se ei ole alueen maanomistaja.

– Ilmiö on minulle uusi, mutta mielestäni parkkialueen laajentaminen on valtion asia, kaupungin teknisen toimialan johtaja Ensio Koikkalainen vastaa Lehtisen toiveeseen.

RAUTATIEASEMALLE suunniteltiin aikanaan maanalaista pysäköintilaitosta, mutta se jäi suunnitelmaksi.

Maanpäällisten parkkipaikkojen rakentaminenkin maksaa kuitenkin yllättävän paljon.

– Teimme Lahden asemalle 200 parkkipaikkaa, ja ne maksoivat 400 000 euroa. Niistä oli lämpöpaikkoja 40, kiinteistöpäällikkö Lehtinen kertoo.

Lappeenrannassa lämpöpaikkoja on kahdeksan, joita vuokrataan asiakkaille. Lehtisen mukaan muiden paikkojen osalta Lappeenrannassa pyritään jatkossakin maksuttomaan pysäköintiin.

VR:n Itä-Suomen aluepäällikkö Erja Pasi harmittelee parkkipaikkojen vähyyttä, mutta on toisaalta iloinen matkustajamäärien kasvusta.

– Nopeutunut junayhteys houkuttelee lisää matkustajia.

Pasi kertoo, että parkkipaikkojen riittävyys on ongelma myös Kouvolassa sekä Lahdessa, vaikka Lahteen tehtiinkin lisäpaikkoja.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen