Viiden miljoonan ylittäjän raja

URPO LAANINENRajanylityspaikkojen verkosto on Suomen ja Venäjän tulli- ja ra

URPO LAANINEN

Rajanylityspaikkojen verkosto on Suomen ja Venäjän tulli- ja rajajohtajien mielestä kunnossa tällä hetkellä. Maat pärjäävät nykyisillä raja-asemilla. Lokakuun alussa avattu Kuusamon-Suoperän tulli- ja raja-asema on itärajan yhdeksäs kansainvälinen rajanylityspaikka.

Itärajan ylittää tänä vuonna yli viisi miljoonaa henkeä.

Itäisen tullipiirin alueella kansainvälisiä raja-asemia on viisi: Vaalimaa, Vainikkala, Nuijamaa, Imatra ja Niirala. Niistä Imatra avautuu ympärivuorokautiselle liikenteelle vuoden 2007 alussa.

Sen sijaan pohjoiset tulli- ja raja-asemat eivät toimi ympäri vuorokauden. Niiden liikennemäärät ovat aika vaatimattomat verrattuna kaakkoisrajan ruuhkaisiin rajanylityspaikkoihin.

Kommodori Isto Mattila rajavartiolaitoksen esikunnasta sanoo, että pohjoisen neljä rajanylityspaikkaa ovat kuitenkin tärkeät pitkien etäisyyksien takia.

Itäisen tullipiirin päällikkö Tommi Kivilaakso toteaa, että Vaalimaalla kulkee vuorokaudessa kaksinkertainen määrä rekkoja mitä pohjoisimmassa Raja-Joosepissa vuoden aikana.

ULKOMINISTERIÖN Venäjän yksikön päällikkö Olli Perheentupa on Kivilaakson ja Mattilan kanssa samaa mieltä, että jatkossa on keskityttävä nykyisten kansainvälisten rajanylityspaikkojen kehittämiseen. Uusien rakentaminen on jonkin aikaa jäissä.

– Olemme todenneet, että kun Kuusamo avataan, tarpeet on tyydytetty. Tietysti lopullisia päätöksiä ei ole, eikä voi ollakaan. Tilanteet voivat muuttua. Suurin ongelma on kuitenkin saada Venäjän puoleiset raja-asemat toimimaan yhtä hyvin kuin Suomessa

– Tuntuu siltä, että heillä on vaikea saada esimerkiksi Torfjanovkaan (Vaalimaata vastapäätä) tarpeeksi väkeä, Perheentupa toteaa.

KIVILAAKSON mielestä nykyisten raja-asemien infrastruktuurin ja kunnon pitää pysyä liikenteen kasvun mukana.

– Esimerkiksi Vaalimaan raskas liikenne on kolminkertaistunut kolmessa vuodessa. Rakenteet ovat seitsemästä kymmeneen vuoteen vanhoja, ja siksi raja-asemaa pitää peruskorjata ja laajentaa.

Isto Mattilan mukaan nykyiset raja-asemat ovat riittävät rajavartiolaitoksen resursseihin ja liikenteeseen nähden, mutta maailma elää ja tilanteet muuttuvat.

SUOMEN ja Venäjän välillä toimii kaikkiaan 24 rajanylityspaikkaa, joista valtaosa on tilapäisiä. Ne on avattu lähinnä puutavarakuljetuksia varten.

Kivilaakson mukaan monet niistä ovat hyvin merkittäviä ja varsin vilkkaasti liikennöityjä puunkuljetusreittejä, kuten Lieksan Inari. Myös Parikkalan rajanylityspaikan rekkaliikenne on vilkastunut, ja Uukuniemi on samaa vauhtia hiipunut.

PARIKKALAN rajanylityspaikan avaaminen myös henkilöliikenteelle ja muuttaminen kansainväliseksi on ollut pitkään eteläkarjalaisten toiveissa. Nyt kunta valmistelee sitä isolla Tacis- ja Interreg-hankkeella yhdessä Lahdenpohjan piirin kanssa.

Kommodori Mattilan mukaan rajavartiolaitos ei suunnittele Parikkalaan tällä hetkellä kansainvälistä rajanylityspaikka, mutta jos liikenne ja kanssakäyminen lisääntyvät, kaikki on mahdollista.

Tommi Kivilaakson mukaan kyse on nimenomaan Venäjän halusta.

– Venäjä on ilmoittanut ykskantaan, että se on tyytyväinen tämänhetkiseen raja-asemaverkkoon. Heillä on tuhansia ja tuhansia kilometrejä rajaa etelässä, ja he joutuvat vahvistamaan sitä verkostoa.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen