Melusta kärsivät odottavat nyt Kaukaan tehtaiden toimenpiteitä

Hyötiöntielle suunniteltu meluvalli estää liikenteen melun, muttei Kaukaan tehtaalta tulevaa meteliä. UPM valmistelee esitystä tehtaan meluhaittojen torjunnasta ensi syksyksi.

JUUSO ALA-KYYNY

LAPPEENRANTA. Kaukaan tehdasalueen ja Luukkaanrinteen asutusalueen väliin suunniteltu meluvalli vaimentaa tehokkaasti vain liikenteen melua. Kaukaan tehtaan aiheuttamaan meluun seinämä ei juurikaan vaikuttaisi.

Meluvallimallinnuksia oli alueen asukkaille torstaina esittelemässä Ilkka Niskanen suunnittelutyöstä vastaavasta WSP-yhtiöstä. Työn toimeksiantajia ovat Lappeenrannan kaupunki ja UPM Kaukas, jotka isännöivät torstain yleisötapahtumaa Lauritsala-talossa.

KESÄLLÄ 2006 tehtyjen mittausten pohjalta WSP selvitti, millainen seinämä olisi sopivin vaimentamaan liikenteen melua asuinalueella. Päädyttiin 250 metriä pitkään ja 3-3,5 metriä korkeaan aitaan. Se tulisi sijoittaa Hyötiöntien ja kevyen liikenteen väylän väliin.

– Aita on tehokkain silloin, kun se on lähellä melun aiheuttajaa tai sitä paikkaa, missä kuuntelija on, Niskanen valistaa.

Aita ehkäisee hyvin juuri liikenteen melua. Melun kokonaistaso ei kuitenkaan putoa lähimmissä asuintaloissa alle vaaditun 55 desibelin. Tehdasalueen meteli etenisi yhä esteettä Luukkaanrinteen taloihin.

– Tarvittaisiin toimenpiteitä tehtaan puolella, Niskanen toteaa.

TEHDASALUEEN osalta WSP on tehnyt melukartoituksen 285 kohteessa. Kaukaan tehtaan ympäristö- ja turvallisuuspäällikön Esa Simpuran mukaan viisi kohdetta on sellaisia, jotka kaipaavat vaimennustoimia.

Kolisevat tukit rassaavat asukkaita, ja se on huomattu myös mittauksissa.

– Vaikein tilanne on tukkilajittelussa. Helpompia kohteita on paperitehtaan puolella, kyseessä ovat yleensä katoilla olevat puhaltimet, Simpura sanoo.

Melukartoitus kuuluu tehtaan käynnissä olevaan ympäristölupaprosessiin. Ympäristölupa myönnettiin loppuvuodesta 2005, mutta valitusten takia sen voimaantulo on siirtynyt.

UPM:ssä valmistellaan parhaillaan mallinnusta siitä, miten erilaiset vaimennukset muuttavat melukarttaa. Simpura sanoo tulosten olevan esittelykunnossa ensi syksynä, jolloin järjestetään vastaavanlainen yleisötilaisuus.

– Ensi syksyksi on ehkä luvassa teknisiä ratkaisuja, hän sanoo.

SIMPURA oli torstaina halukas kuulemaan erityisesti asukkaiden mielipidettä aidasta.

– Koska se vaikuttaa meidänkin suunnitelmiin, hän perusteli.

Asukkailla oli tilanteesta selkeä näkemys, ja Simpura sai vastauksensa.

– Älä ole huolissasi. Tässä vaiheessa keskustellaan enää aidan väristä, eräs keskusteluun osallistunut kiteytti.

Paikalla Lauritsala-talossa oli yhteensä parisenkymmentä asukasta. Heille oli vastaamassa kymmenkunta kaupungin, UPM:n ja WSP:n edustajaa.

”KAUANKO pitää vielä kärsiä?”, kysyttiin yleisöstä.

Arvion aidan rakentamisaikataulusta muotoili tuotantojohtaja Pasi Leimi kaupungin palvelutuotannosta.

– Kaupungilla on valmiudet rakentaa se vaikka tänä vuonna, jos saadaan sovittua rahoituksesta UPM:n kanssa.

Leimin mukaan myös rakennussuunnitelma pitää olla, ja päätös siitä, millä luvalla – toimenpide- vai maisemaluvalla – asiaa lähdetään viemään eteenpäin.

TEHTAAN rekkaliikenne aiheutti kuulijoissa paljon huolta. Aidan ei uskottu vievän kaikkia ongelmia pois.

WSP:n laskelmien mukaan Hyötiöntiellä kulkee kaikkiaan 4200 ajoneuvoa vuorokaudessa. Seuraavien reilun kymmenen vuoden aikana liikenteen arvioidaan vielä kasvavan noin 600 ajoneuvolla. Raskaan liikenteen osuus on suuri, koska Kaukaan puutavara kulkee Hyötiöntien kautta.

Ongelmallisimmiksi melun lähteiksi koettiin erityisesti yöllinen ajo ja ylinopeudet. Jälkimmäiseen kysymykseen poliisin kiireet tuntevalla Pasi Leimillä oli originelli ehdotus.

– Siirrytään kunnalliseen nopeudenvalvontaan, aivan kuten on kunnallinen pysäköinninvalvonta, hän esitti mutta lupasi välittää myös terveiset poliisiasemalle.

Kuvateksti

Luukkaanrinteellä asuva Heikki Sokura kuunteli tarkkaavaisesti esitystä meluvallin vaikutuksista omaan kotirauhaansa.

Kuva: MARLEENA LIIKKANEN

Kirjoittaja:
Juuso Ala-Kyyny