Tainion lukutoukat nettikirjastossa

Netlibris-toiminta käynnistyi myös Imatralla.

PETTERI VÄRTÖ

IMATRA. Neljäs luokka istuu äidinkielen tunnilla hiljaa paikallaan Tainionkosken koulussa. Kaksi ääntä rikkoo hiljaisuutta: kirjojen kääntyvät sivut ja luokanopettaja Sari Karhunen. Hän ohjaa Markus Jattua, kun tämä kirjaa esittelyään Netlibrikseen.

Karhusen luokka on Imatralla tienavaaja opetushallituksen kymmenen vuotta täyttävässä virtuaalikouluhankkeessa. Piakkoin itseään, harrastuksiaan sekä lukukokemuksiaan ja -mieltymyksiään kertovat kumppaniluokille myös osa Virasojan ja Mansikkalan koulujen oppilaista.

– Halusin opettajantyöhön uutta kulmaa. Netlibris palvelee kokonaisvaltaisesti kirjallisuuden ja äidinkielen opettamista, Karhunen kertoo osallistumisen syistä. Kaksi vuotta sitten hankkeen vetämiseen saatua koulutusta pääsee vihdoin hyödyntämään käytännössä.

– Oppilaat ovat lukeneet Vinski-kirjallisuuslehden lasten kirjoittamia kirja-arvioita ja valikoineet kiinnostavia kirjoja hankittavaksi. Fantasiakirjallisuus ja manga-pokkarit ovat olleet ensisijaisia toiveita, Karhunen sanoo.

NETLIBRIS tavoittelee kirjallisuuden opettamisen ja lukemisen rikastavan vaikutuksen ohella oppilaille otetta tietoyhteiskunnasta. Tuettavia taitoja ovat yhteistyö-, vuorovaikutus- ja verkkoviestintätaidot sekä sosiaalinen osaaminen ja yhteisöllisyys netissä.

Taitoja työstetään yhdessä kumppaniluokan kanssa yhteisellä internetin keskustelupalstalla, jonka aiheena ovat luetut kirjat.

Tainionkosken koulun neljännen luokan kumppani on Mustolan koulun 4.–5. luokka Lappeenrannasta. Se on jo ehtinyt ehdottaa kirjoja luettaviksi.

– Keskustelussa tärkeää on hyvä yleiskieli ja oikeinkirjoitus. Tietokoneen näppäimistö tulee tässä tutummaksi, sillä oppilaiden atk-valmiudet vaihtelevat paljon. Tietokoneesta tulee väline myös muuhun kuin pelkkään hauskanpitoon, Sari Karhunen kertoo.

Opettajat koulutetaan Netlibris-työtapaan ennen siihen liittymistä. Koulutuksessa on erilaisia vaihtoehtoja. Sen tavoitteena on tehdä selväksi, että kyse on ohjatusta verkkokeskustelusta eikä mistään oppilaiden itseohjautuvasta chattipalstasta.

ETELÄ-KARJALAAN Netlibris tuli Lemin kautta vuonna 2002. Viiden vuoden aikana työtapaan on koulutettu vajaat 30 opettajaa. Meneillään olevan lukuvuoden aikana koulutuksen on saanut 12 opettajaa. Kaikkien koulutettujen opettajien kunnat eivät ole osallistuneet toimintaan.

Etelä-Karjalan kunnista Netlibriksessä ovat mukana Imatra, Lappeenranta, Lemi, Luumäki ja Ruokolahti. Kouluasteista ahkerimmin ovat edustettuina maakunnan alakoulut, lukioluokkia toiminnassa ei toistaiseksi ole mukana. Koulujen materiaalinen lähtötaso vaihtelee.

Lappeenranta on kehittänyt koulukirjastoja, eikä Netlibris-rahaa ole juuri käytetty kirjallisuushankintoihin. Joissakin Imatran kouluissa tilanne on huonompi. Tainionkosken koulun kirjastolla sen sijaan on hyvät tilat koulun entisessä ruokalassa, Sari Karhunen sanoo.

Lemillä Netlibris lisäsi oppilaiden lukuharrastusta. Karhunenkin uskoo lukemisen lisääntyvän, mutta toivoo myös sen monipuolistumista.

Opetushallituksen toiveista ei sen sijaan ole tietoa. Netlibris-hakuja ei tänä vuonna ole järjestetty, mikä on aiheuttanut epätietoisuutta jatkosta.

Kuvatekstit:

Markus Jattu kirjautuu sisään Netlibriksen keskustelupalstalle ja esittelee itsensä. Luokanopettaja Sari Karhunen tarkistaa kieliasun ennen viestin lähettämistä.

Kalle Kaski (vas.), Kaisa Kukkonen ja Sonja Villanen syventyvät kirjoihinsa Tainionkosken koulun neljännen luokan äidinkielen tunnilla.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö