Rekkaruuhkiin on tartuttu Huovisen mielestä järein keinoin

Liikenne- ja viestintäministeri ei tyrmää tienkäyttömaksuja, mutta ne ovat seuraavan hallituksen asia.

URPO LAANINEN

LAPPEENRANTA. Venäjän rajan rekkaruuhkia ei voida liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovisen (sd.) mielestä ratkaista millään hokkuspokkuskeinoilla. Liikenteen vuosikasvu on niin kovaa.

Hän sanoo, että ministeriö on ottanut käyttöön aika järeät keinot, kun rekat pakotetaan viranomaistoimin valitsemaan tietty raja-asema eikä ruuhkaisinta Vaalimaata.

– Palautteen mukaan tämä on toiminut kohtuullisen hyvin. Poliisi päivystää Vaalimaalla ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin, jos jonot venyvät liian pitkiksi.

Huovinen sanoo, että hän ei olisi ainakaan itse valmis ilmoittamaan satamissa rekoille, että älkää tulko tänne tai pistämään puomeja Suomen puolelle rajaa.

– Olen ymmärtänyt, että Etelä-Karjalassa on nähty Venäjän kasvu isona mahdollisuutena, ja sellaisena se pitää nähdä koko Suomessa.

– Rekkaongelmaa pitää siksi katsoa kokonaisvaltaisemmin kuin vain osoitella tiettyä porukkaa sormella ja sanoa, että te olette aiheuttaneet meille suuren ongelman, Huovinen totesi keskiviikkona Lappeenrannassa.

MINISTERIÖ on tehnyt Huovisen mukaan rekkaongelmien ratkaisemisessa valtavan suuren työn.

– Voin sanoa syksyn ajalta, että ministeriön aika on mennyt pääasiallisesti Vaalimaan ja Nuijamaan rekkaruuhkien selvittämiseen.

Ne alkoivat näkyä jo syksyllä ja kulminoituivat vuodenvaihteen ruuhkissa.

– Kaikki tiedämme, että tämä ei ole uusi asia, vaan se on ollut olemassa vuosikausia. Liikenteen määrät ovat vain tulleet niin suuriksi, puhumattakaan ennustetusta kasvusta.

HUOVINEN ei tyrmää tienkäyttömaksuja, mutta sanoo suhtautuvansa niihin varauksellisesti. Liikenteen maksurasitusta ei tulisi enää lisätä, ja toisaalta tiemaksuja ei voi määrätä pelkästään venäläisille rekoille. Ne pitää määrätä kaikille.

– Silloin pitää löytää jokin keino kompensoida maksut Suomen omille kuljetusyrityksille, eikä se ole kovin helppo yhtälö. Lisäksi on esitetty epäilyjä, että EU:n komissio puuttuu asiaan, koska se on kilpailun rajoittamista ja omien suosimista. Sisämarkkinoilla sitä ei voi katsoa läpi sormien.

Huovinen kertoo, että hän on pannut ministeriönsä virkamiehet selvittämään tienkäyttömaksuja. Dieselveron poiston tai muun kompensaatiojärjestelmän luominen kuuluu taas valtiovarainministeriölle. Hän ei usko, että sellaista pystytään kovin äkkiä tekemään.

– Ministeriö selvittää tienkäyttömaksut. Niiden käyttöönotto jää tulevan hallituksen ratkaistaviksi.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen