Uusi kanavavaltuutettu on tyytyväinen viime vuoden liikennemäärään

Saimaan kanavalla kulki viime vuonna tavaraa 2,2 miljoonaa tonnia. Pursiainen ja Aristov jatkavat vuokrasopimusneuvotteluja torstaina.

URPO LAANINEN

SAIMAAN KANAVALLA kulki viime vuonna tavaraa 2,2 miljoonaa tonnia. Uusi kanavavaltuutettu, liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen on tyytyväinen liikennemäärään, vaikka se ei ihan ennätys ollutkaan.

– Liikenne oli hivenen suurempi kuin sen oletettiin olevan. Saimaan kanavalla on hyvä infrastruktuuri. Toivoisi, että sitä käytetään mahdollisimman paljon.

Saimaan kanavan ennätys on vuodelta 2004, jolloin tavaraa kulki Mustolan ja muiden sulkujen kautta 2,37 miljoonaa tonnia.

Saimaan kanavan purjehduskauden päättäjäisiä juhliaan torstaina rajan takana Lietjärvellä. Paikalla ovat Venäjän ja Suomen kanavavaltuutetut Sergei Aristov ja Harri Pursiainen.

ARISTOV ja Pursiainen vetävät myös maidensa vuokrasopimusvaltuuskuntia. Pursiainen on puheenjohtajan roolissa ensi kertaa. Entinen kansliapäällikkö Juhani Korpela toimi kanavavaltuutettuna viime vuoden loppuun saakka.

Toki Pursiainen on tavannut kollegansa, Venäjän liikenneministeriön varaministeri Aristovin viisi kertaa puolen vuoden aikana, mutta hän vetää nyt ensimmäistä kertaa Suomen neuvotteluvaltuuskuntaa.

PURSIAINEN ei lupaa torstain neuvottelusta vielä isoja uutisia. Virkamiestyöryhmät ovat tehneet hiljaisuudessa omaa työtään. Valtuuskuntien puheenjohtajat saavat heiltä tuoreen informaation.

– En voi sen kummemmin kommentoida keskeneräistä asiaa. Prosessi jatkuu.

Pursiainen ei ota vielä kantaa, milloin Suomi ja Venäjä laittavat nimensä uuden vuokrasopimuksen alle. Torstain neuvottelussa käsitellään myös aikataulukysymyksiä.

KANAVAVALTUUTETTU Pursiainen kannattaa kovasti Saimaan kanavaliikenteen kehittämistä.

– Se on tärkeä yhteiskunnallinen infrastruktuuri, jonka on oltava taloudellisessa käytössä. Sitä pitää kehittää.

Saimaan vesistön teollisuus on kiirehtinyt uutta vuokrasopimusta ja toivoo kanavalle ympärivuotista käyttöä.

Pursiainen sanoo ymmärtävänsä teollisuuden tarpeita.

– Heille muutama vuosi on liian lyhyt perspektiivi. Heidän pitää tietää pitkäjänteisesti, millä ehdoilla kanava on käytettävissä. Meillä on tietysti kiire vuokraneuvotteluissa. Vuosi 2013 on tuossa tuokiossa, Pursiainen toteaa.

Saimaan kanavan nykyinen vuokrasopimus umpeutuu vuonna 2013.

ES-ARKISTO/PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Saimaan kanava suljettiin liikenteeltä 28. tammikuuta, Viimeisenä kanavalla purjehti rahtilaiva Ladoga 106. Kanavalla alkoi vuosihuolto. Kanava lienee kiinni maaliskuun lopulle.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen