Jätekuljetusten kilpailuttamisella luvataan halvempia hintoja

Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy arvioi maakunnallisen kilpailuttamisen pienentävän jätelaskua kymmenyksellä. Monopolikaan ei uhkaisi, kun toimijoita ilmaantuu enemmän.

JUUSO ALA-KYYNY

JÄTEKULJETUSTEN kilpailuttaminen keskitetysti koko Etelä-Karjalan alueella laskisi hintoja keskimäärin kymmenellä prosentilla. Näin väittää toimitusjohtaja Mika Suomalainen Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy:stä.

– Meillä on aika tarkat laskelmat siitä, miten yhteinen kilpailutus vaikuttaa hintoihin. Puhutaan sadoista tuhansista euroista eli noin kymmenestä prosentista nykyisissä hinnoissa. Saavutetut säästöt palautuisivat suoraan asiakashintoihin, koska Etelä-Karjalan Jätehuolto on kuntien omistama yhtiö, Suomalainen sanoo.

Suomalainen perustelee säästöarviota myös muualla Suomessa saaduilla kokemuksilla. Yli puolet Suomen kunnista on jo keskitetyn kilpailutuksen piirissä.

– Joka paikassa, missä on kilpailutettu, hinnat ovat laskeneet, Suomalainen sanoo.

KESKITTÄMISTÄ on kritisoitu toisaalta kilpailun monopolisoimisesta, toisaalta valinnanvapauden rajaamisesta. Päätös roskapöntön tyhjentäjästä tehtäisiin jatkossa maakunnan tasolla.

Suomalaisen mukaan vapauden menettämisen vastapainona on luvattu säästö.

– Muodostamme jätehuoltoyhtiössä urakka-alueet, jotka ovat kustannustehokkuuden kannalta riittävän suuria. Tällöin harvaan asutuilla alueillakin voidaan saada säästöjä.

Kilpailu taas tulisi Suomalaisen mukaan lisääntymään. Nyt Etelä-Karjalassa toimii lähemmäs kymmenen pientä jätehuoltoyritystä ja kaksi valtakunnallista toimijaa.

– Aiemmat esimerkit ovat näyttäneet, että alueen ulkopuolelta tulee yrityksiä, kun olemme muodostaneet houkuttelevia urakka-alueita. Ja yhden auton urakka-alueilla pienet paikalliset yrittäjätkin pääsevät kilpailuun paremmin mukaan.

JÄTEHUOLTOYHTIÖN hallitus päätti torstaina esittää maakunnallista kilpailuttamista yhtiökokoukselle, joka kokoontuu huhtikuussa. Yhtiökokouksesta kilpailutus siirtyy Etelä-Karjalan kuntien päätettäväksi. Suomalainen arvioi, että keskitetty kilpailuttaminen voisi alkaa aikaisintaan vuoden-parin päästä.

Kilpailuttamista varten perustettaisiin osakaskuntien muodostama yhteinen lautakunta, joka ottaisi kontolleen kuntien viranomaistehtävät. Kuntien vastuulle jäisi jatkossa vain jätehuollon valvonta.

– Etelä-Karjalan alueella olisi tämän jälkeen yksi luukku, jota kautta kuntalaiset saisivat kaikki jätehuoltopalvelut, Suomalainen sanoo.

LAPPEENRANNASSA ja Imatralla on käytössä sopimusperusteinen, vapaaseen kilpailuun perustuva jätteenkuljetus. Muissa Etelä-Karjalan kunnissa kilpailutus on jo nykyisellään – enemmän tai vähemmän – kunnan harteilla.

– Henkilökohtaisesti näen maakunnallisen kilpailutuksen terveenä kehityksenä, koska pyrkimys on suurempiin yksiköihin. Kilpailuttamisen kautta löydetään kaupunkilaisenkin kannalta edullisin hinta kuljetukselle. Silloin kun kilpailu toimii, Lappeenrannan kaupungin teknisen toimen johtaja Ensio Koikkalainen sanoo.

Koikkalainen ei moiti nykykäytäntöä, mutta pitää kilpailua vähäisenä.

– Hinta-asioissa nykyinen käytäntö ei perustu kilpailuun, vaan neuvottelusopimukseen kunnan ja jätteenkuljetusyhtiön välillä. Neuvottelussa sovitaan kuljetusten maksimihinta. En tiedä, antavatko yritykset näistä kattohinnoista alennuksia yksittäisille kuluttajille, tuskinpa, Koikkalainen sanoo.

Kirjoittaja:
Juuso Ala-Kyyny