Kuljetusliikkeen epäillään osallistuneen polttoaineen salakuljetukseen

Tullin tekemässä tarkastuksessa löytyi tarkka kirjanpito laittomasta toiminnasta. Joutsenolaisyritys oli ostanut verotonta dieseliä 130 000 litran edestä.

JUUSO ALA-KYYNY

JOUTSENOLAISEN kuljetusliikkeen epäillään osallistuneen verottoman diesel-polttoaineen salakuljetukseen Venäjältä Suomeen.

Tulli teki tarkastuskäynnin kuljetusliikkeen tiloihin viime vuoden lopulla. Ratsiassa takavarikoitiin verottoman dieselin ostamiseen liittyvää kirjanpitoa, josta selvisi, että verotonta dieseliä oli ostettu liikkeen autoihin jo vuodesta 2000-luvun alusta lähtien, noin kuuden vuoden ajan.

Polttoainetta tuotiin rekka-auton tankeissa rajan yli.

– Yksittäiset kuljettajat ovat myyneet polttoainetta Joutsenossa lastinhaun tai muun yhteydessä. Polttoainetta myivät sekä kuljetusliikkeen omat kuljettajat että toisten, yleensä venäläisten, kuljetusliikkeiden kuljettajat, tulliylitarkastaja Olli Aalto itäisen tullipiiristä kertoo.

Salakuljetus selvisi tullin tekemien havaintojen perusteella. Seurantaa tehtiin yrityksen alueella Joutsenossa.

– Kiinnitettiin huomiota kuljetusliikkeen tankkaamiskäytäntöön. Aika lailla äkkiä siinä syntyi epäilys laittomasta toiminnasta, Aalto sanoo.

ASIAA ON tutkittu itäisessä tullipiirissä törkeänä veropetoksena. Polttoaineverot ovat jääneet maksamatta 130 000 litrasta dieseliä. Verot peritään kuljetusliikkeeltä takaisin, mikäli yrityksen todetaan syyllistyneen laittomuuksiin. Ajoneuvohallintakeskus päättää omista sanktioistaan myöhemmin.

– Silloin kun polttoaine otetaan pois kuorma-auton tankista, polttoaine muuttuu verolliseksi. Ja jos veroilmoitusta ei tehdä, kyse on veropetoksesta, Aalto sanoo.

Epäiltynä on joutsenolaisen VP Kuljetus Oy:n vastuuhenkilöt. Kaikkiaan epäiltynä on puolenkymmentä henkilöä. Tullin tekemä esitutkinta on loppusuoralla, ja esitutkintapöytäkirja siirtyy lähiaikoina syyttäjälle.

Joutsenolaisyritys toimi Venäjän liikenteessä 1972–2005. Syksyllä 2005 liike myi Venäjän kalustonsa, ja keskittyi kotimaan kuljetuksiin.

TALOUDELLINEN hyöty polttoaineen salakuljetuksessa on ollut Aallon mukaan merkittävä.

– Jos sitä paljon ostaa, kyllä siinä hyötyy. Onhan polttoaine ainakin puolet halvempaa Venäjän puolella. Tietenkin myös tuojat ottivat jotain palkkiokseen. Mutta vaikka ostohinta vaihteli, polttoaine oli silti selvästi halvempaa kuin Suomessa.

Polttoaineen salakuljetustapauksia tuli Aallon mukaan edellisen kerran esiin itäisen tullipiirin alueella 1990-luvun lopulla. Nyt käsillä oleva tapaus hakee suuruudessaan Aallon mukaan vertaistaan.

– 1990-luvun tapaukset olivat pienempiä. Niistä ei tullut mitään kovempia tuomioita, jos tuli tuomioita ollenkaan. Veroseuraamuksia tietenkin tuli myös silloin.

Aalto ei osaa arvioida, miten yleistä verottoman polttoaineen myyminen Suomessa on. Houkuttelevasta ”vippaskonstista” on hänen mukaansa kuitenkin kysymys.

– Aina on epäilty, että kuljetusliikkeet tekevät tällaista. Tämän tapaisia juttuja ei olla kuitenkaan pystytty näyttämään toteen aikaisemmin. Näytön saaminen on hankalaa.

– Tässä tapauksessa ratkaiseva tekijä oli se, että yritys oli pitänyt verottomista polttoaineista tarkkaa kirjanpitoa. Sen pohjalta tämä aika pitkälle selvisi tämä asia, Aalto sanoo.

Kirjoittaja:
Juuso Ala-Kyyny