Pohjoismainen jättikauppa tuo haasteen puutarha-alalle

Plantagen avasi Lappeenrannan Myllymäessä seitsemännen Suomen liikkeensä.

LEENA SALLINEN

LAPPEENRANTA. Pikkunarsissit, kevätesikot, palmuvehkat, leikkoruusut ja muut tarjouskasvit värittivät ostoskärryjä Plantagen-liikkeessä Lappeenrannassa torstaina. Ostajia ja kärryjä virtasi jatkuvana jonona kassoille. Pohjoismaisen puutarhajätin tulo kaupunkiin sai ihmiset liikkeelle. Plantagen on tarkalleen ilmaisten puutarhakaupan ja vihersisustamisen erikoisliike. Määritelmän esitti Plantagen Finland Oy:n toimitusjohtaja Jukka Alanne.

– Meillä on rautakauppaa, kukkakauppaa ja taimitarhaa.

Muissa näiden alojen lappeenrantalaisissa liikkeissä ollaan varmasti huolestuneita. 6 000 neliön Plantagen-tavaratalo on aika jätti nielemään asiakkaita ja markkinaosuuksia.

Plantagen on alallaan Pohjoismaiden suurin yritysketju. Norjassa sillä on jo 42 liikettä, Ruotsissa 32. Suomessa Lappeenrantaan avattiin torstaina seitsemäs Plantagen.

Puutarhaliiton toimitusjohtaja Pekka Metsola ei pidä Plantagenia suurena uhkana alalla.

– Ei se muuallakaan ole romuttanut muiden alan liikkeiden toimintaedellytyksiä. Ainakin Helsingin seudulta olen saanut käsityksen, että mitä enemmän meidän alalla on erilaisia myymälöitä, sitä enemmän kokonaiskauppa kasvaa.

Metsolan mukaan rahan käyttö pihaan ja puutarhaan on kasvanut koko maassa reilut viisi prosenttia vuodessa viimeiset kymmenen vuotta.

Jukka Alanne kertoo Plantagenin myynnin kasvaneen Suomessa viime vuonna 33 prosenttia.

– Siinä on kyllä paljon Jyväskylän uuden kaupan osuutta. Vanhat liikkeet kasvoivat 15 prosenttia.

Alanne arvioi, että Plantagenin kasvu on pois lähinnä keskisuurilta saman alan liikkeiltä.

– Pienillä on oma roolinsa.

Hortonomi Markku Visto Saimaan Puutarhakeskuksesta Lappeenrannasta sanoo, että Plantagenin vaikutus alalla pelottaa.

– Palvelulla ja ammattitaidolla pienet pärjää, hän kuitenkin uskoo.

Viston mukaan pienet puolustautuvat myös paikallisuudellaan.

– Kollegat, joiden paikkakunnille Plantagen on tullut, ovat ryhtyneet aika aggressiiviseen mainontaan tyyliin me olemme suomalaisia.

Plantagenin Lappeenrannan liikkeen avajaistungoksessa asiakkaat kiittelivät monipuolista valikoimaa. Airi Kirppu Ylämaalta poimi valikoimista ostoskärryihinsä tällä erää ruukkukukkia. Muita puutarhakasveja hän lähtee ostamaan keväämmällä.

– Kun lähden liikenteeseen, käyn useammassa liikkeessä. Pitää vertailla hintoja. Luulen, että muiden kauppojen pitää hintojansa pudottaa.

Anu Kaipia Lappeenrannan Simolasta tuli tutustumaan uutuusliikkeeseen ja etsimään ideoita uuden kotitalon pihan laittoon.

– Piha on vielä savipeltona. Tämä uusi liike tuli meille osuvaan aikaan.

Anu Kaipia aikoo hankkia kevään aikana pihaansa sekä koriste- että hyötykasveja.

– Taimissa ratkaisee laatu. Periaatteessa se menee hintaa edelle. Myös hyvä palvelu on tärkeää. Pitää saada neuvoja, että tulee ostettua oikein.

Myös Janne Kauppi Taipalsaarelta kertoi pihasuunnitelmista.

– Piha pitäisi tehdä kokonaan uusiksi.

Kaupilla on huonoja kokemuksia kaupan kasveista.

– Hinta-laatu-suhde pitää puutarhamyymälöissä olla kohdallaan, ja sitä se ei Lappeenrannassa ole ollut. Kaupin mukaan alan liikkeissä ei ole myöskään ollut valinnan varaa.

– Jos on hyvä valikoima, se parantaa mahdollisuuksia löytää hyvää.

Lappeenrantalaiset Lea ja Tauno Hietaranta katselivat Plantagenissa grillejä.

– On tilaa ja tavaraa ja hyvät parkkipaikat, vaikkakin tänään täynnä, Tauno Hietaranta totesi.

– Moni autoton joutuu tekemään ostoksensa kaupungista, Lea Kauppi muistutti ja uskoi uuden liikkeen lisäävän alan myyntiä.

– Tuskin kaupat toisiaan pois kilpailee.

KUVATEKSTI

PEKKA HÖLKKI

LEENA SALLINEN

Plantagen on iso lisä Lappeenrannan Myllymäen erikoisliikkeisiin. Sen avajaisiin jonotettiin torstaina.

Anu Kaipia (vas.) Lappeenrannasta tuli torstaina tutustumaan ja ostoksille Plantageniin kotkalaisen Tiina Sutisen kanssa.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen