Puutullit karsivat kuljetuksia Saimaan kanavassa jo tänä vuonna

Jos Venäjä korottaa vientitulleja esityksensä mukaisesti, puukuljetukset Venäjältä loppuvat 2009. Tavaraliikenne kanavassa vähenisi 40 prosentilla. Saimaan sisäinen liikenne lisääntyisi.

JUUSO ALA-KYYNY

VENÄJÄN ensi kesänä käyttöönottamat puun vientitullit vähentävät puukuljetuksia Saimaan kanavan kautta. Tullimaksut pudottaisivat kanavan tavarakuljetusten määrää alkuvaiheessa noin 10-20 prosentilla.

– Jos tulli alussa koskee vain parempilaatuista puutavaraa, vaikutus olisi noin 100 000-200 000 tonnia, ylitarkastaja Jukka Väisänen Merenkulkulaitoksen Suomenlahden liikenneyksiköstä sanoo.

Kanavan tavaraliikenteestä noin 40 prosenttia koskee raakapuuta. Viime vuonna kanavan kautta kulki 841 691 tonnia raakapuuta, josta suurin osa, noin 90 prosenttia, tuli Venäjältä.

ALUKSI Venäjän tullitariffit koskevat havupuuta ja isompaa koivupuuta, vuonna 2011 tullia peritään kaikilta puulajeilta, myös koivukuidulta. Aluksi tulli nousisi nykyisestä neljästä eurosta kymmeneen euroon kuutiolta, ensi vuonna 15 euroon.

Vuonna 2009 tulli nousee 50 euroon, ja silloin puun tuonti Venäjältä käytännössä päättyy. Silloin Saimaan kanavan kautta kulkisi noin 35-40 prosenttia vähemmän tavaraa kuin nykyisin.

– Kaikki operaatiot jatkoa ajatellen pitäisi miettiä kokonaan uusiksi. Kanavan pyörittäminen vaatii kuitenkin kiinteän henkilökunnan. Kulut säilyisivät entisellään, mutta tulot kanavamaksujen myötä vähentyisivät, Väisänen pohtii.

Saimaan kanavan kannalta puutulliasia on poikkeuksellinen: vastaavia esimerkkejä ei menneiltä vuosilta ole.

– Toki kanavaliikenteessä on ollut erinäistä kädenvääntöä kanavamaksuista. Mutta tätä suuruusluokkaa olevaa kuviota ei ole aiemmin ollut, Väisänen sanoo.

METSÄYHTIÖT joutuisivat etsimään korvaavan puun muualta. Tämän on arvioitu lisäävän erityisesti Saimaan sisäistä liikennettä.

Saimaalla kulkee tavaraa nykyisin noin 1,3 miljoonan tonnia, josta puukuljetusten osuus on noin miljoona tonnia. Puutullien myötä liikenteen on arvioitu jopa kaksinkertaistuvan.

Väisänen uskoo, ettei Saimaan kanavakaan jäisi osattomaksi.

Nyt raakapuukuljetuksista vain pieni, noin kymmenen prosentin siivu, tulee muualta kuin Venäjältä, esimerkiksi Baltiasta. Jatkossa puu tulisi vieläkin kauempaa, uskoo Väisänen.

– Kanava on edelleen yksi reitti tuoda puuta metsäteollisuudelle. Mentäisiin eksoottisempiin puulajeihin, kuten eukalyptukseen. Sitä tuotaisiin valtameren takaa, Väisänen visioi.

SUOMI JA Venäjä keskustelevat parhaillaan myös Saimaan kanavan vuokrasopimuksesta. Nykyinen sopimus päättyy 2013. Tavoitteena on ollut saada uusi sopimus tämän vuoden aikana.

Kanavavaltuutettu Harri Pursiainen liikenneministeriöstä arvioi puolitoista viikkoa sitten Helsingin Sanomissa, että puutulliasia saattaa vaikuttaa myös kanavaneuvotteluihin. Pursiainen ei ollut keskiviikkona tavoitettavissa haastattelua varten.

FAKTA: Viidennes puusta tulee Venäjältä

Suomi tuo puuta ulkomailta 20 miljoonaa kuutiota, josta Venäjän osuus on 17 miljoonaa kuutiota.

Kaksi kolmasosaa tuontipuusta käytetään Kaakkois-Suomen ja Pohjois-Karjalan tehtailla.

Kotimaasta teollisuus hankkii vajaat 60 miljoonaa kuutiota.

Metsäyhtiö UPM osti 2006 Venäjältä 4,3 miljoonaa kuutiota puuta. Puutulli aiheuttaa yhtiölle tänä vuonna 13 miljoonan euron lisäkustannuksen.

Suurin puuntuoja Stora Enso ostaa Venäjältä 7 miljoonaa kuutiota puuta. Yhtiö ei ole vielä arvioinut puutullista aiheutuvia lisäkustannuksia.

Kirjoittaja:
Juuso Ala-Kyyny