Vauhti-Vaunu lopettaa Imatralla

Ford ja Subaru miettivät uusia järjestelyjä Imatralle. Vauhti-Vaunua pyörittävä Saimaa Invest Oy on tehnyt tappiota.

OUTI SALOVAARA

Vauhti-Vaunun automyynti keskittyy Etelä-Karjalassa Lappeenrantaan. Vauhti-Vaunu lopettaa vuonna 2000 aloittamansa Ford- ja Subaru-myynnin Imatralla maaliskuun loppuun mennessä.

Lappeenrannassa vuonna 2000 alkanut toiminta jatkuu entisellään noin 20 työntekijän voimin.

Vauhti-Vaunulle jää tämän jälkeen jälleenmyyntipisteet Lappeenrannan ohella Mikkeliin, Savonlinnaan ja Kotkaan. Lappeenrannassa myynnissä ovat Ford- ja Subaru-merkit, muissa toimipisteissä näiden lisäksi myös Mazda.

Imatran-toimipiste suljetaan kannattamattomana. Siellä on työskennellyt yksi automyyjä.

Ford-myynnin jatkamisesta Imatralla ei vielä ole julkisuuteen kerrottavaa tietoa.

– Jollain järjestelyllä tulemme sinne takaisin, lupaa Ford Oy:n toimitusjohtaja Hannu Pärssinen.

– Toistaiseksi Subaru-myynti hoituu Lappeenrannan kautta, sanoo Subarua maahan tuovan International Motors Nordic Ab:n myyntipäällikkö Satu Salomaa.

Salomaan mukaan Subaru kasvattaa voimakkaasti jälleenmyyjäverkostoaan, ja tänä vuonna se on hankkinut jo kolme uutta suomalaista jälleenmyyjää. Imatrallekin olisi Salomaan mielestä hyvä saada oma jälleenmyyjä.

– Olen ymmärtänyt, että imatralaisilla on pieni henkinen kynnys lähteä ostamaan autoa Lappeenrannasta, hän naurahtaa.

Vauhti-Vaunu on markkinointinimi, jonka toimintaa pyörittää mikkeliläinen Saimaa Invest Oy. Yhtiön toimitusjohtajan Tuomo Honkasen mukaan ongelmana on Imatralla ollut se, että Vauhti-Vaunulla ei ole ollut Imatralla omaa korjaamoa, vaan se on hoidettu alihankintana.

– Meiltä on puuttunut yksi olennainen osa liiketoiminnasta eli jälkimarkkinointi, Honkanen sanoo.

Fordin ja Subarun korjaamo- ja varaosatoiminta jatkuu Imatralla normaalisti.

Myös Vauhti-Vaunun Varkauden-toimipisteen toiminta päättyi viime vuonna.

– Maahantuojien vaatimukset myyntipisteille ovat aika kovat. Varkaudessa tilat eivät täyttäneet vaatimuksia, ja vaihtoehtoisten tilojen hankkiminen olisi ollut kova investointi, Honkanen sanoo.

Vuoden 2005 tilinpäätöksen mukaan Saimaa Invest teki tappiota yli puoli miljoonaa euroa lähinnä yritysjärjestelyistä johtuvien fuusiotappioiden vuoksi. Yrityksen liikevaihto oli noin 28 miljoonaa euroa.

Myös viime vuodelta yhtiö teki tappiota satoja tuhansia euroja. Liikevaihto sen sijaan nousi 45 miljoonaan euroon, mikä johtui vuoden 2005 aikana yritysjärjestelyistä. Saimaa Investin tytäryhtiöt Savon Autoyhtymä Oy ja Lappeenrannan Autoyhtymä Oy sulautuivat tuolloin osaksi Saimaa Investiä.

Vuonna 2004 otettu 1,2 miljoonan pääomalaina on auttanut yhtiötä joutumasta selvitystilaan.

– Tänä vuonna meidän on tehtävä nollatulos, sanoo Honkanen, joka omistaa Saimaa Investin yhdessä veljensä Petri Honkasen kanssa.

Yhtiöllä on kaiken kaikkiaan 90 työntekijää.

Kuvateksti

Lappeenrannasta tulee Vauhti-Vaunun keskuspaikka Etelä-Karjalassa, kun toiminta Imatralla loppuu.

Kuva: PEKKA HÖLKKI

Kirjoittaja:
Outi Salovaara