Aika on ajamassa myymäläautojen ohi

Etelä-Karjalan viimeiset kaksi myymäläautoa liikennöivät Lemillä ja ympäristökunnissa. Toiminta ei jatku pitkään ilman valtion tukea.

ANNE KOKKONEN

MYYMÄLÄAUTOJEN aika alkaa olla ohi Etelä-Karjalan maanteillä. Viimeiset kaksi myymäläautoa tekevät yhä kierroksia Lemin seudulla, mutta kauppiaat arvelevat toimintamuodon lähestyvän vääjäämättä loppuaan.

– Autoa ei uusita eikä toiminnalla ole enää monia vuosia jäljellä, kauppias Reijo Nisonen toteaa.

– Valtiolta jos ei tule tukea, nykyinen auto jää viimeiseksi, kauppias Ossi Lensu tunnustaa.

Lensun käytössä oleva myymäläauto on 24 vuotta vanha ja sen toimintavarmuus mietityttää omistajaa. Myymäläauto on käytössä kesät talvet ja sillä pitäisi pystyä tekemään kierrosta kaikenlaisilla keleillä.

Sekä Nisosen että Lensun myymäläautot kiertelevät Lemin lisäksi myös naapurikuntien maalaiskylissä. Asiakkaita pysäkeiltä tapaa vuosi vuodelta vähemmän.

– Polttoaineen hinta nousee, henkilöstökulut kasvavat ja myymäläautokaupan arvo pienenee. Valtioltakaan ei enää tule tukea, vaan kaikkia velvoitteita ja kuluja tuntuu tulevan aina lisää, Nisonen harmittelee.

Ossi Lensun mielestä myymäläautokauppaa ei pelasteta oheistoimintoja lisäämällä. Palvelumuoto voi säilyä vain valtion tuen turvin, mutta silloin puhutaan jo huomattavan suurista summista.

– Pelkään, että myymäläautoilla ei voi olla tulevaisuutta kauppamuotona ainakaan täällä etelässä, missä matkat kuntakeskuksiin ovat enimmilläänkin vain noin 40 kilometriä, Lensu arvioi.

PYÖRILLÄ kulkevien kauppojen kulta-aikaa elettiin 1960-luvulla, jolloin Suomen maaseudulla liikkui enimmillään noin 1 480 myymäläautoa. 1970-luvulta lähtien autojen määrä on vähentynyt nopeasti.

Viime vuonna liikenteessä oli enää 60-70 myymäläautoa. Kaluston keski-ikä nousee 25-30 vuoteen, joten käytöstä poistuu tänäkin vuonna useita autoja.

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen