Moottorikelkkareitti tulisilla hiilillä Lappeenrannan alueella

Maanomistajat vastustavat maakunnallisen runkoreitin vetämistä lähelle asutusta ja pelloille. Vihtolassa, Yllikkälässä, Siparissa ja Karhusjärvellä reittisuunnitelma herättää ärtymystä.

ILPO LESKINEN

LAPPEENRANTA. Maanomistajilla on paljon sanottavaa maakunnallisen moottorikelkkareitin luonnoksesta. Kaupungin eteläpuolelle kulkemaan suunniteltu väylä herättää runsaasti vastustusta. Asiasta järjestettiin yleisötilaisuus maanomistajille tiistai-iltana. Moottorikelkkojen ja -kelkkailun ystäviä löytyi vähän jos ollenkaan.

Mikko Kokko Yllikkälästä esitteli 25 kiinteistönomistajan lausunnon asiasta.

– Meidän kantamme on kielteinen. Emme salli moottorikelkkareitin perustamista maillemme.

Siparin koulun lähellä asuva Erkki Sipari vastustaa reittiä myös, sillä se katkaisee tilukset. Siparista löytyi muitakin vastustajia.

VIHTOLAN kyläläiset ovat myös laajasti tyytymättömiä reitin alustavaan linjaukseen. Reitti kulkisi kylän halki usean talon vierestä.

– Kantani on kielteinen, Marja-Liisa Villa sanoo.

– Reitti pitää viedä kylältä muualle. Se ei saa tulla ihmisten lähelle, Pekka Kourula sanoo.

Karhusjärvellä on Vesa Suvasen mielestä sama ongelma kuin Vihtolassakin: reitti kulkee liian läheltä asutusta.

– Kiellän jyrkästi, Suvanen sanoo.

IHMISIÄ HUOLETTAVAT moottorikelkkailun vaikutukset ympäristöön, viljelyyn ja metsästykseen. Reitti kulkisi pääosin sähkö- ja maakaasulinjalla, mutta lähellä linjaa on talojen kaivoja, joiden vedenlaatu huolestuttaa. Myös ajokoirien kohtalo herättää huolta.

Etelä-Karjalan luonnonsuojelupiirin varapuheenjohtajan Pertti Siilahden mielestä moottorikelkkailulle on asetettava tiukat rajat.

– Kaksitahtisten moottorikelkkojen, joita on valtaosa, päästöt ylittävät monikymmenkertaisesti autojen päästöt.

– Kaksitahtikoneiden melutaso on 90–100 desibeliä. Moottorikelkkojen melu melu ei saa ylittää asutuksen, vesistöjen ja arvokkaiden luontokohteiden lähellä 78:ä desibeliä, Siilahti sanoo.

TILAISUUDEN vetäjänä toimi vapaa-aikatoimen johtaja Ilkka Oksman. Hän muistutti, että kyseessä oli vasta luonnoksen, ei valmiin suunnitelman kuulemistilaisuus. Kuulemistilaisuus oli Oksmanin mukaan juuri oikea paikka tehdä muutosesityksiä.

Oksman sanoi kaupungin ja omana kantanaan sen, että parasta on keskittää kasvava moottorikelkkailu virallisille väylille. Moottorikelkkailu on joka tapauksessa lisääntymässä, haluttiin sitä tai ei.

Oksman pitää tärkeänä, että maanomistajien kritiikki ja muutosesitykset otetaan huomioon. Maakunnallinen reitti on hänen mielestään saatava kauemmas asutuksesta ja talojen vieriltä.

ETELÄ-KARJALAAN suunniteltu runkoreitti moottorikelkoille kulkee Parikkalasta Lappeenrantaan sekä edelleen Suomenniemelle ja Luumäelle. Se on osa valtakunnallista pääreittiä ja yhdistyy maakunnan rajoilla muiden maakuntien reitteihin.

Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön asiamies Hanna Ollikainen kertoo, että suunniteltu reitti on luonteeltaan virallisempi ja pysyvämpi kuin kelkkakerhojen nykyiset reitit. Kaksisuuntaisen kelkkareitin leveys on 5–6 metriä.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen