Liikenneministeri pitää kanavaa välttämättömänä

Vehviläisen mielestä Saimaan kanavan liikenteen lakkauttamisella ei pidä edes spekuloida. Kanavalla on äärettömän suuri merkitys Saimaan alueen teollisuudelle ja yrityksille.

JORMA HERNESMAA

VENÄJÄN raakapuun vientitullien toteutuessa Saimaan kanavan tuonti vähenee oleellisesti. Viime vuoden tuonnista raakapuun osuus oli 65 prosenttia. Liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen on epäsuorasti viitannut kanavaliikenteen lopettamiseen.

Liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) mielestä Saimaan kanavan sulkemisella ei pidä edes spekuloida.

– Minun kantani on, että Saimaan kanavalla on tulevaisuutta. Neuvottelut vuokrasopimuksesta ovat loppusuoralla ja toivon, että ne saadaan tämän vuoden puolella päätökseen. Uskon, että kansliapäälliköllä on myös tarkoitus saada neuvottelut hyvään lopputulokseen.

Vehviläinen korostaa, että kanavalla on äärettömän suuri merkitys koko Vuoksen vesistöalueen teollisuudelle ja yrittäjille.

Merenkulkulaitoksen pääjohtajan Markku Myllyn mielestä raakapuun tulleista on neuvoteltava hyvässä yhteistyössä Venäjän kanssa ja kanavaliikenteen jatkuminen on turvattava:

– Tämä vaatinee korkeinta poliittista tahoa puuttumaan asiaan. Jos vientitullit jäävät voimaan ja metsäteollisuuden kuljetukset kanavan kautta loppuvat, kokonaisseuraukset Saimaan alueelle ovat erittäin negatiiviset.

METSÄTEOLLISUUS varautuu Myllyn arvion mukaan korvaavaan sellun tuontiin maailmalta:

– Teollisuus joutuu hakemaan vaihtoehtoisia raaka-ainelähteitä Pohjois-Amerikasta, Etelä-Amerikasta ja mahdollisesti jopa Afrikasta. Jotta raaka-ainetuonti olisi kannattavaa, kuljetukset tapahtuvat isoilla laivoilla. Tuontisatamat ovat silloin rannikolla. Saimaalle näitä aluksia ei voi tuoda syväyksen takia.

Myllyn mukaan Saimaan kanavan kahden miljoonan tonnin kuljetuksista 70-80 prosenttia on raakapuun tuontia ja kemiallisen metsäteollisuuden vientiä.

– Jos kaikki tämä tavaraliikenne häviää, vähenee kanavan liikenne dramaattisesti. Muu liikenne ei yksinään luo kannattavaa pohjaa. Äärimmäisenä johtopäätöksenä voi olla Saimaan kanavan liikenteen lakkauttaminen.

Merenkulkupiiri työllistää Saimaan alueella noin 200 henkilöä. Heidän työpaikkansa vaarantuvat pahimmassa tapauksessa. Välilliset vaikutukset ulottuvat metsäteollisuuden logistiikkaan, huolintaan, Vuoksen vesistön satamiin ja Saimaan sisäiseen liikenteeseen.

Valtio tukee Saimaan liikennettä budjettivaroin. Saimaalle liikennöivät alukset eivät maksa väylämaksua ja luotsauksen kustannuksia subventoidaan budjetin kautta. Lisätukea merenkulkulaitos ei pidä perusteltuna. Kahden miljoonan tonnin tavaraliikenteen taso on Myllyn mielestä volyymiltään riittävä.

Kirjoittaja:
Jorma Hernesmaa