Plantagen on sekä piristänyt että hiljentänyt puutarhamyymälöitä

Lappeenrannassa kaksi kuukautta toiminut puutarhajätti on vaikuttanut muihin puutarhamyymälöihin sekä hyvässä että pahassa.

VIRPI KOIVISTO

LAPPEENRANTA. Puutarhajätti Plantagen on vaikuttanut nyt kaksi kuukautta Lappeenrannan puutarhamarkkinoilla. Myymäläpäällikkö Antti Marjakosken mukaan pohjoismaisen ketjun tuoreella liikkeellä menee lujaa.

– Myynti on ollut kovaa luokkaa. Olen yllättynyt, miten hyvin liike on otettu vastaan.

Mikäli Lappeenrannan liike noudattaa muiden Plantagenien mallia, myynnin pitäisi kasvaa vielä seuraavat kolme vuotta ja sen jälkeen tasaantua.

– Meillä kasvuodotus perustuu pitkälti venäläisiin asiakkaisiin, Marjakoski kertoo.

Toistaiseksi venäläisten asiakkaiden osuus on ollut pieni.

KAUPUNGIN muut puutarhamyymälät ovat huomanneet Plantagenin vaikutuksen eri tavoin. Taimimyyntiin keskittynyt Saimaan Puutarhakeskus on kärsinyt tulokkaasta.

– Meillä se on vaikuttanut radikaalisti. Asiakaskuntaa on ollut 20–30 prosenttia vähemmän per päivä, hortonomi Marja Partinen kertoo.

Kollegat muista kaupungeista ovat lohduttaneet sanomalla, että ensimmäisen vuoden jälkeen Plantagenin vaikutus tasaantuu.

– Uutuudenviehätystä vastaan on turha tapella. Meidän kilpailuvaltti on aina ollut hyvä ammattitaito.

Eniten Plantagen vaikuttaa kesäkukkien, havukasvien ja alppiruusun myyntiin. Saimaan Puutarhakeskus varautui tähän ennalta vähentämällä tilauksia ja työvoimaa.

TOISET puutarhamyymälät eivät katso Plantagenin vaikuttaneen myyntiin. Lappeenrannan Viherkeitaan omistaja Martti Käiväräinen uskoo vaikutuksen vähäisyyden johtuvan Viherkeitaan hyvästä sijainnista Kirjastoaukiolla.

Toinen syy saattaa olla se, että myymälän valikoimasta iso osa on leikkokukkia. Niitä ei ehkä lähdetä niin helposti hakemaan kauempaa.

Juha Huttunen Karteam Viherrakennuksesta ei ole huomannut Plantagenin vaikuttaneen myyntiin ainakaan negatiivisesti.

– Olemme niin paikallinen yritys. Asiakkaat tulevat kottikärryjen kanssa pihaan, Lappeenrannan Uus-Lavolassa sijaitsevan liikkeen yrittäjä kertoo.

Karteam Viherrakennus ei varautunut Plantagenin tuloon mitenkään. Mainonnankin he ovat pitäneet minimissä jo vuoden ajan, sillä asiakkaita tuntuu riittävän ilmankin.

TIRILÄN puutarhan omistaja Tarja Vaarsalo kokee puutarhakaupan jopa virkistyneen Plantagenin tulon myötä.

– Olen sitä mieltä, että Plantagenin rummutus on tehnyt mainontaa myös meidän puolestamme, Vaarsalo sanoo.

Myös Lappeenrannan K-raudan puutarhamyyjä Sanna Kemppainen näkee Plantegenin vilkastuttaneen myyntiä.

– Se on lisännyt ihmisten intoa sisustaa puutarhaa, Kemppainen arvioi.

Samoilla linjoilla on Preetzmannin Puutarhan yrittäjä Paul Preetzmann.

– Hyvä että Plantagen tuli, koska tälle alalle tarvitaan vahvoja toimijoita. Kilpailu on piristysruiske, joka pakottaa tekemään asiat paremmin.

Preetzmannin Puutarha on aiemmin myynyt kesäkukkiaan torilla ja Prisman vieressä, mutta tänä keväänä se siirtyi myymään kukkia suoraan tilalta Lappeenrannan Korkea-ahosta.

Jaksavatko asiakkaat tulla Korkea-ahon perukoille asti kukkia hakemaan?

– Sen tiedän juhannuksena. Meillä on kyllä vahva ja uskollinen asiakaskunta, Preetzmann sanoo.

Kirjoittaja:
Virpi Koivisto