Virkistysaluesäätiön hallitukselle ei tulvi palautetta kelkkareitistä

Hallituksen jäsenet ihmettelevät itsekin yhteydenottojen vähäistä määrää. Kelkkauran edut ovat päättäjien mielestä jääneet huomiotta.

ANNE KOKKONEN

KESKUSTELU Etelä-Karjalan halki kulkevasta moottorikelkkareitistä käy edelleen kiivaana. Vaikka kelkkareittiä vastustavat maanomistajat peräävät selvityksiä, kunnallispoliitikot ja Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön hallitus ovat toistaiseksi saaneet olla rauhassa.

– Yhteydenottoja ei ole tullut, olen sitä itsekin vähän hämmästellyt, tunnustaa Joutsenon kaupunkia virkistysaluesäätiön hallituksessa edustava valtuutettu Leila Korte (sd.).

Korte muistelee keskustelleensa asiasta syvällisemmin ainoastaan yhden henkilön kanssa. Ohimennen asiasta on tullut puhuttua joidenkin maanomistajien parissa.

– Eräiden maanomistajien närkästys on ymmärrettävää. Käsitän hyvin huolen peltojen puolesta ja sen miten kamalan vaikea on järjestää tuotantoa, jos kelkkareitti linjataan kulkemaan pellon kautta, Korte toteaa.

Erimielisyyksiin osattiin Kortteen mukaan valmistautua ennen kuulemiskierroksen alkua, mutta vastustuksen määrä yllätti virkistysaluesäätiön hallituksen. Nyt voidaan vain odottaa syyskesällä valmistuvan korjatun suunnitelman vastaanottoa.

– Jos kovin moni taho tästä irtisanoutuu, se on merkittävä juttu ja hanke kuivahtaa itsekseen, Korte arvioi.

Hän muistuttaa, että virkistysaluesäätiön hallitus pitää edelleen hyvänä moottorikelkkailun ohjaamista merkityille reiteille, kun kelkkaharrastus joka tapauksessa on lisääntymässä. Itse kukin voi miettiä, millä tavalla paikallisia luonnonarvoja voidaan tässä tapauksessa suojella parhaiten.

VIRKISTYSALUESÄÄTIÖN puheenjohtaja, lappeenrantalainen kaupunginvaltuutettu Erkki Hietamäki (kok.) korostaa hänkin reittihankkeen myönteisiä puolia. Tavoitteena on ohjata villi kelkkailu hallitusti ja johdetusti rakennetulle runkoreitille ja tarjota reitistön avulla tukipalveluja paikallisille matkailu- ja ohjelmapalvelualan yrittäjille.

– Kysymys on maakunnalle myönteisestä asiasta, jonka avulla palvellaan suurta yleisöä, Hietamäki tähdentää.

Maanomistajien mielipiteitä haluttiin tarkoituksella kuulla jo suunnitteluprosessin varhaisessa vaiheessa, mutta äänensä ovat saaneet kuuluville lähinnä vain hankkeen vastustajat. Hietamäki muistuttaa, että iso osa maanomistajista on hyväksynyt reittiehdotuksen ja koko hankkeeseen on lähdetty nimenomaan paikallisilta harrastajilta tulleiden aloitteiden pohjalta.

– Kelkkailun harrastajia tuli aika vähän paikalle kuulemistilaisuuksiin eikä heistä ole kuulunut mitään muutenkaan. Aiomme kyllä vielä keskustella heidän kanssaan, Hietamäki toteaa.

Hietamäki vakuuttaa, että suunnitteluprojekti viedään läpi, mutta runkoreitin rakentaminen on jo kokonaan toinen asia.

Virkistysaluesäätiö ei aio ottaa reitin rakentamista ja hoitamista omalle vastuulleen.

– Mehän munaisimme itsemme, jos tämä projekti keskeytettäisiin. Kysymys on siitä, halutaanko Etelä-Karjalaan samanlainen runkoreitistö kuin muihin maakuntiin ja yrittäjille mahdollisuuksia toimintojen kehittämiseen, Hietamäki korostaa.

SUOMENNIEMEÄ virkistysaluesäätiön hallituksessa edustava kunnanvaltuuston puheenjohtaja Marja Kauppi (kesk.) on pannut merkille kiivaan keskustelun ja kunnissa ilmenneen laajan vastustuksen. Muistutukset ja valitukset otetaan hänen mukaansa huomioon, mutta tarkoituksena on jatkaa prosessia maltillisesti edeten.

– Tiesimme, että asia on vaikea eikä ole ollut ajatuksena runnoa hanketta väkisin läpi, Kauppi toteaa.

Naapurikunnassa Savitaipaleella kunnanhallitus asetti jo vuonna 2004 runsaasti ehtoja moottorikelkkareitin linjaukselle.

Jos kaikki nämä ehdot täytetään, ei kunnalla ole asiassa paljon sanomista.

– Reitistön pitää olla asiallinen, mitä tahansa ei hyväksytä, kunnanhallituksen puheenjohtaja Sirpa Jukkara (kesk.) tähdentää.

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen