Armilankadun liikenneympyrästä sujuvuutta Lappeenkadulle

Lappeenkadun liikennesuunnitelman ensimmäinen vaihe toteutetaan Valtakadun ja Armilankadun välillä. Rahoitusta yritetään saada jo ensi vuoden talousarvioon.

JYRKI NUOTTIMÄKI

LAPPEENRANTA. Lappeenkadun liikennesuunnitelman toteutus Valtakadun nykyisen liikenneympyrän ja Armilankadun välillä saattaa käynnistyä jo ensi vuoden aikana. Se edellyttää kohteelle rahoitusta ensi vuoden budjetissa, jotta työt voidaan käynnistää, sanoo Lappeenrannan palvelutuotannon suunnittelupäällikkö Pentti Multaharju.

Suurin muutos katuosuudella on Armilankadun ja Kaivokadun risteykseen suunniteltu kiertoliittymä, joka korvaisi nykyisen valoristeyksen.

Ratkaisulla haetaan Multaharjun mukaan joustavampaa liikenneratkaisua, koska Armilankadun ja Hietalankadun valoristeykset ovat lähellä toisiaan, ja se aiheuttaa usein jonoutumista.

– Ongelma koskee koko suunnittelussa olevaa katuosuutta, jossa kaikki liittymät ovat lähellä toisiaan ja tukkivat liikennettä etenkin ruuhka-aikoina.

VILLIMIEHENKADULTA kääntyminen liikenneympyrän suuntaan on tarkoitus estää Lappeenkadulle tulevalla keskikorokkeella, jolloin kääntyminen Villimiehenkadulle sisään ja sieltä ulos on sallittu vain oikealle.

Multaharjun mukaan kaukoliikenteen pysäkkijärjestelyt on tarkoitus sijoittaa Peltolan koulun kohdalle.

Lappeenkatua koskevan liikennesuunnitelman lähialueilla maankäyttö ja rakentaminen ovat olleet kovan myllerryksen kohteena. Siksi liikennejärjestelyjen suunnittelu ja rakentaminen edellyttävät päätöksentekoa lähiaikoina, Multaharju sanoo.

Alueelle on rakennettu jo yksi asuinkerrostalo ja toisen rakennustyöt ovat käynnissä. Technopoliksen Kareltek Cityn ensimmäisen vaiheen työt ovat alkaneet, ja sen peruskiven muuraus on tänään torstaina. Citycon suunnittelee kauppakeskuksen laajentamista lähivuosina, ja kaupunki pohtii kaupungintalon laajentamisen mahdollisuuksia samalla aikataululla.

Technopoliksen ensimmäisen vaiheen kiinteistön alle tulee noin 100 parkkipaikkaa, ja kauppakeskuksen laajennuksen yhteyteen on suunniteltu runsaan 500 autopaikan pysäköintilaitosta.

LAPPEENKADUN rakentamisen ajankohta on vielä auki, mutta Multaharjun mukaan aikataulut ratkeavat paljolti sen mukaan, miten Cityconin Ison-Kristiinan laajentaminen etenee.

– Olemme ajatelleet, että katutöiden käynnistämiseen olisi hyvä saada rahoitus jo tulevan vuoden talousarvioon.

Lappeenrannan tekninen lautakunta hyväksyi osayleiskaavan mukaisen Lappeenkadun liikennesuunnitelman ensimmäisen vaiheen suunnittelun lähtökohdaksi keskiviikkona.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki