”Kävelykatumafia” kiistää Erkki Sunin syytökset

Sunin ehdottama Valtakadun ali menevä tunneli epäilyttää kalleutensa ja epäviihtyisien luiskiensa ta

Sunin ehdottama Valtakadun ali menevä tunneli epäilyttää kalleutensa ja epäviihtyisien luiskiensa takia. Niin Lappeenrannan virkamiehet kuin epäilty ”kävelykatumafioso” vakuuttavat noudattavansa valtuuston päätöstä.

ANNE KOTIHARJU

Lappeenrannan kävelykeskustaa koskevien päätösten eestaas veivaaminen nakertaa uskoa päättäjiin. Keskustan kehittämistä seurannut liikemies ja sijoittaja Erkki Suni ei peitellyt kirjoituksessaan (ES 23.9.) epäluuloaan. Kaupungissa toimii Sunin mielestä kävelykatumafia. Suni uumoilee, että Citykorttelin kaavoituksen yhteydessä tämä mafia sulkee Valtakadun autoliikenteeltä.

– Kävelykatumafia on valmis tekemään mitä vaan. Vaikka se olisi valtuuston päätöksen, kaupunkilaisten tai kiinteistönomistajien tahdon vastaista. Tehdään junttapäätöksiä. Eihän tässä kukaan pysy perässä.

– Ja virkamiesportaassa edelleen ajetaan Valtakadun sulkemista autoilta.

Citykorttelin alle on tulossa iso pysäköintilaitos, Cityparkki. Sinne on Sunin mielestä voitava ajaa myös Valtakadulta, ei pelkästään Koulukadulta. Suni ehdottaakin, että Valtakadun alle tehtäisiin tunneli. Sitä pitkin autot ohittaisivat Citykorttelin maan alla. Tunneliin tulisi terminaali busseille.

– Tunneli on tyrmätty tutkimatta. Laskelmieni mukaan kymmenen bussin terminaali maksaisi 450 000 euroa.

– Koko keskustan kehitys on kiinni Citykorttelin ja Valtakadun ramppien rakentamisesta.

Valtuusto päätti keväällä, että Valtakadusta tulee kävelypainotteinen. Siinä on yksi ajokaista idästä länteen.

KAUPUNGINHALLITUKSEN jäsenen Raimo Paalasen (sd.) Suni mainitsee nimeltä yhtenä mafiosona. Paalasta rooli hykerryttää.

– Aika yllättävä veto tässä vaiheessa. En ole ollut hämärissä looseissa valtuuston päätöstä murtamassa enkä ole tietoinen, että kukaan muukaan olisi, virkamiehetkään. Jos joku mafia on olemassa, se on minusta tietämätön. Valtuuston päätöksen pohjalta valmistelu on edennyt ja Valtakatuahan rakennetaan jo kävelypainotteiseksi.

Paalanen ei tunnustaudu edes Sunin väittämäksi kävelykatuvouhottajaksi.

– Uskon vain, että Lappeenrannassa on sama kehitys kuin muuallakin. Missään ei ole kävelykatua peruttu, mutta on kokemusten perusteella kyllä muutettu kävelypainotteisia katuja myöhemmin kävelykaduiksi. Lappeenrantakin voi aikanaan tehdä uusia linjauksia. Odotetaan, mitä kokemuksia saadaan bussiliikenteestä Koulukadulla ja mitä kävelypainotteisesta Valtakadusta.

TUNNELIA Valtakadun alle Paalanen pitää vanhana ideana.

– Eiköhän se ole vähän suureellinen tähän kaupunkiin. Sen verran tässä provosoidun, että eikö kannattaisi tilata tuo maanalainen bussiterminaali Erkki Sunilta, jos hän todella lupaa tehdä sen 450 000 eurolla.

Kaupunginhallituksen tulevaisuusjaoston puheenjohtaja Jukka Pesu (kok.) ei täysin tyrmää Sunin ajatusta Cityparkkiin pääsystä myös Valtakadun suunnasta.

– Kannatan vaihtoehtoja, joissa keskusta on mahdollisimman monipuolisesti ja vaivattomasti saavutettavissa. Onko Valtakadun ramppi toteuttamiskelpoinen, se on syytä selvittää. Mielenkiinnolla odotan esityksiä ja malleja.

CITYKORTTELI-työryhmää vetävä kaupungin maankäyttöjohtaja Jussi Salo vakuuttaa, että Citykorttelin kehittämisessä noudatetaan valtuuston Valtakatu-päätöstä.

Citykorttelin toteuttamiseen liittyvissä tarjouspyynnöissä lähtökohtana on, että Citypysäköintiin kulku järjestyy pääsääntöisesti Koulukadun puolelta.

– Mutta tarjoajat voivat esittää myös omaa ratkaisuaan. Kaupunki on selvityttänyt Koulukadun ja Kirkkokadun ohella mahdollisuutta tulla myös Valtakadulta alas. On todettu, että tasamaalta alas meno vaatii maanpäällisen tilan uhraamista. Paljonko ollaan valmiita uhraamaan?

Tarjoukset ovat arvioitavissa ilmeisesti alkuvuodesta.

Kaavoituspäällikkö Erkki Jouhki pohtii vaihtoehtoa, jossa Valtakatu sukeltaisi Citykorttelin kohdalla maan alle.

– Se maksaa liikaa. Kaupunkikuvallisesti ei ole mahdollista, että Valtakadulta painuttaisiin maan alle toisessa ja toisessa kohtaa tultaisiin pintaan. Niillä rampeilla pilaisimme sen, että Valtakatu olisi viihtyisä liikekatu.

Jouhkin mielestä ainoa järkevä kohta sujahtaa maan alle Citykorttelin suuntaan olisi Kirkkokadulla virastotalon päädyssä.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Lappeenrannan Valtakadun remontti on kesken. Liikemies Erkki Suni epäilee, että ”kävelykatumafia” haluaa kieltää autoliikenteen Valtakadulta. Kaupungin päättäjät vakuuttavat pitävänsä kiinni valtuuston päätöksestä, jossa Valtakatu määriteltiin kävelypainotteiseksi.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju