Categories
Artikkelit

Päivi Erosen pitkä sukellus kylpemisen nautintoon

Kymmenen vuoden elämysmatkasta syntyi kirja, Kylpijät. Valokuvaaja ammentaa lähivuodet maaseudun visuaalisuudesta.

ANNE KOTIHARJU

IMATRA. Imatralainen valokuvaaja ja valokuvauksen lehtori Päivi Eronen on kuvannut kylpemisen hyvää oloa jo kymmenen vuotta. Eronen on matkannut Italian ja Islannin kuumille lähteille, solahtanut avantoon, hissutellut linssit huurussa pohjoiskarjalaisissa saunoissa ja liuotellut turvetta iholtaan. Tutkimusmatkailijan innosta ja uteliaisuudesta ihmiseen kypsyi lokakuussa julkaistava kirja, Kylpijät.

– Vedellä voi peseytyä. Saunan lämpö taas hivelee mieltä, ja siitä voi hakea henkistä hyvinvointia. Ja kun kylpijä pulahtaa avantoon, hän voi muuntaa kylmyyden selittämättömäksi voimantunteeksi, kuvaa Eronen, rintamamiestalon pihasaunan keskiviikko- ja lauantaisaunoissa lapsuudessaan kylpemiskulttuuriin sukeltanut.

Valtion valokuvataideakatemian vuoden työskentelyapuraha auttoi pitämään vuoden virkavapaan ja keskittymään kirjan kokoamiseen. Kuvien lisäksi kirja tarjoaa sanallisen antautumisen kylpemistunnelmiin muun muassa Heikki Turusen, Isä Mitron ja Riitta Korhosen kuvaamana.

VALOKUVAAJALLE kirja on iso, harvojen saavuttama etappi.

– Tämä teos aukeaa toivottavasti laajemmallekin yleisölle. Luon jännitteitä ja tunnelmia valokuvien välille. Kuvat eivät ole mitään palasia, vaan aina yhteydessä isompiin asioihin.

Niin näyttelyn kuin kirjankin kokoaminen on vaativaa.

– Pitää oppia tutkimaan omaa kuvattua materiaaliaan, jonka läpikäyminen on puhdasta ajattelua. On tärkeää keskustella kollegojen kanssa. Henkilökohtaiset merkitykset eivät ehkä avaudukaan laajemmin ja ulkopuolinen näkemys on tarpeen. Ei saa toistaa ja on uskallettava karsia.

EROSEN MATKA pohjoiskarjalaisen työläisperheen kympin piirtäjätytöstä Kylpijät-teokseen on sananmukaisesti pitkä.

– Perhe ei juuri perustanut kulttuurista. Kannustusta sain lukiossa. Ihmisen pitääkin löytää itse se, mitä haluaa. Taideteollisen korkeakoulun valokuvataiteen osastolle menin pystymetsästä ja koin aika ison kriisin. Itsetunto kehittyi tekemisen myötä. Pitää olla tekemisensä takana.

Ennen opiskelua Eronen haki itseään maailmalta, matkusteli ja oleili Etelä-Euroopassa. Ihmisten ja kulttuurien kohtaaminen kiinnosti ja niiden myötä valokuvaus.

– 80-luvulla vielä pohdittiin, voiko valokuvaus olla taidetta. Valokuvaus yhdistettiin enemmän dokumentaariseen lehti- ja mainoskuvaukseen. Ei tunnustettu valokuvauksen itsenäisiä ilmaisullisia mahdollisuuksia.

Maailmalla Eronen löysi myös Suomen.

– Jotenkin ajattelin, että kuvia pitää hakea ulkomailta. Mutta kun sain Suomeen etäisyyttä, havaitsin, että Suomi on kiinnostava, eksoottinenkin.

KYLPEMISTEEMAAN syttyi kipinä kokemuksesta Saimaalla kuulaassa talvisäässä.

– Siellä oli mies kalastamassa verkoilla. Yllättäen hän riisui vaatteensa ja pulahti avantoon. Näky oli surrealistinen.

Kylpemisen kuvaamisessa riittää haastetta.

– Saunan hämäryys, silmälasien ja linssin huurtuminen, sopivan valon tavoittaminen, pitkät valotusajat. Työskentelen isolla kameralla ja negatiivilla. Studiokuvaus ei onnistunut, kun piti saada aito, hikoileva, punakka saunafiilis. Paras onkin viedä kamera ajoissa saunaan lämpenemään, jotta kuvaaja, kuvattava ja kamera ehtivät sopeutua tilanteeseen. Dokumentaarinen kuvaaminen on sopeutumista ja tilanteen pehmittelyä.

– Onneksi kuvien ei aina tarvitse olla kliinisiä studiokuvia, kunhan on tunnelmaa.

Imatran avantouimareita tapaamaan Eronen saattoi polkaista hetken mielijohteesta, mutta saunakuvaukset piti sopia etukäteen. Kylpemisen henkilökohtaisuus ei saanut hävitä.

– Avannossa taas käydään niin nopeasti. Helpoimmin kuvat pystyi ottamaan ehkä Italiassa.

Kylpemisteema jatkuu vielä alkuvuonna Helsingin näyttelyssä.

– Nämä kylpijät ovat kulkeneet mukana tosi pitkään. Nyt alkaa kiinnostaa myös henkilökohtainen ilmaisu, oman elämän kuvaaminen. Seuraava iso kokonaisuus ja teema on kuitenkin ehkä maaseutu. Sen visuaalinen kieli puhuttelee.

Päivi Eronen

Imatralainen 46-vuotias valokuvataiteilija

Valmistui taideteollisen korkeakoulun valokuvataiteen osastolta v. 1993.

Valokuvauksen lehtori Etelä-Karjalan amk:n kuvataiteen yksikössä. Vuoden 2007 virkavapaalla.

Teos Kylpijät ilmestyy lokakuussa Maahengen kustantamana. Valtion valokuvataidetoimikunnan laatutuki teoksen viimeistelyyn sekä valtion yksivuotinen taiteilija-apuraha.

Yksityisnäyttely alkuvuonna Helsingissä, valokuvataidegalleria Hippolytes.

Omistaa vanhan pihasaunan, pulahtaa joskus avantoon ja juoksulenkin jälkeen Vuokseen uimaan.

Kylpemisen merkitys: henkinen rentoutuminen ja fyysinen hyvänolon tunne.

PÄIVI ERONEN

OLDRICH SIMEK

Kuvatekstit

Kuulas talvisää antoi Päivi Eroselle idean kylpemisteemasta.

Valokuvaaja Päivi Eronen (oik.) on tallentanut kamerallaan kylpijöitä kymmenen vuoden ajan. Kylpijät-kirjassa on mukana kuva turvekylpijästä (vas.) ja sen kannessa talvisen lumikylvyn riemua.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju