Etelä-Karjala ei aio jäädä Pendolinon kyydin varaan

Säännöllistä lentoliikennettä Lappeenrannan ja Helsingin välille kypsytellään. Nykyinen tilauslentomalli on kaikkien mielestä väliaikainen ratkaisu.

HEIKKI SOPANEN

LAPPEENRANNAN ja Helsinki-Vantaan väliseen lentoliikenteeseen on kypsymässä nykyistä pysyvämpi ratkaisu. Lappeenrannan kaupunkiyhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Tom Hultin sanoo, että haussa on säännöllinen reittiliikenne.

Hultin ei kerro, miten säännöllisyys aiotaan järjestää mutta sanoo, että Lappeenrannan kaupungista tai muista kunnista ei tule lentoliikenteen harjoittajia. Ratkaisua haetaan muunlaisesta mallista.

– Lappeenrannan lentokentän aukiolon kannalta säännöllinen reittiliikenne on välttämätöntä. Säännöllinen liikenne on elinehto myös alueemme kehittymisen kannalta. Nykyinen tilausliikenne toimii vain tilapäisratkaisuna.

Hultin kritisoi Helsingin herrojen tokaisua, että Etelä-Karjalalle riittää, kun Pendolino kulkee.

– Siellä ei ymmärretä asian laajuutta alueeltamme katsottuna. Nykyinen tilanne johtaa siihen, että kansainvälinen kanssakäyminen vaikeutuu. Täältä ei pääse sujuvasti maailmalle eikä maailmalta tänne. Tämä voi vaikuttaa elinkeinoelämän tuleviin investointipäätöksiin.

TÄLLÄ hetkellä ihmisiä lennättää Lappeenrannan ja Helsingin välillä tilauksesta Airecon Oy.

Lennot tilaa Aireconilta Etelä-Karjalan Matkailu Oy, joka välittää ne eteenpäin pääasiassa alueen bisnespiireille. Etelä-Karjalan Matkailu laskuttaa lentolippujen ostajia, ja Airecon Etelä-Karjalan Matkailua.

Omalaatuinen kuvio syntyi, kun säännöllinen reittiliikenne Lappeenrannasta Helsinkiin päättyi syyskuun alussa.

Aireconin koneessa on seitsemän paikkaa, joista neljä on varattu UPM:n ja Stora-Enson henkilöstön käyttöön. Loput kolme paikkaa myydään muille tarvitsijoille.

Yhtiö lentää tarpeen mukaan aamulla kello 6.00 Lappeenrannasta Helsinkiin ja kello 7.25 Helsingistä Lappeenrantaan. Kello 14.30 on lento Lappeenrannasta Helsinkiin ja kello 23.40 takaisin Lappeenrantaan.

Aireconin toimitusjohtaja Ilkka Mäkinen kertoo, että kone on täyttynyt viime aikoina hyvin. Tiistaina tosin ei ollut aamulentoa Lappeenrantaan eikä päivälentoa Helsinkiin.

– Muuten aamu- ja yölennot ovat jokseenkin täynnä. Jos lennolle aikoo mahtua, paikkavaraus on tehtävä hyvissä ajoin.

Mäkinen sanoo Hultinin tavoin, että Airecon on väliaikainen ihmisten lennättäjä.

– Meidän bisneksemme on tilauslennot. Uskon, että Lappeenrantaan tulee reittiliikenneratkaisu, jossa me olemme vain hengessä mukana. Meidän koneemme on turhan kallis ratkaisu tällaiseen liikennöintiin. Tälle välille tarvitaan liikenneluokan kone, joka on tarkoitettu syöttöliikenteeseen.

SÄÄNNÖLLISTEN reittilentojen tarvetta perustellaan maakunnan bisnesihmisten ja yliopistoväen tarpeella päästä maailmalle välittömillä jatkolennoilla. Juna-aikataulut eivät käy yksiin globaalin maailman tarpeiden kanssa, ja lentoliikenteen loppuminen pidentäisi matka-aikoja huomattavasti. Isi ja äiti eivät ehtisi illaksi kotiin.

Matkasihteeri Eeva Hurme UPM:n Kaukaan tehtaalta kertoo, että Kaukaalta reissaa viikoittain 10-15 ihmistä Eurooppaan työmatkoille. Heistä useimmille lentokone on ehdoton matkustusväline.

– Esimerkiksi Müncheninin kone lähtee aamulla kahdeksalta. Helsinkiin on päästävä aamukoneella, koska junalla ei millään ehdi. Euroopasta takaisin Suomeen koneet alkavat tulla iltaseitsemästä lähtien, ja ihmiset ehtivät Helsingistä Lappeenrantaan tulevaan yökoneeseen. Euroopan keikka ehditään heittää päivässä, ja hukkapäiviä ei tule, Hurme selvittää.

Matkasihteerin Hurmeen mukaan Airecon on palvellut hyvin UPM:n tarpeita. Lentolippu kylläkin maksaa noin 200 euroa yhteen suuntaan, koska alennuksia ei tule. Airecon perii maksun myös tyhjäksi jääneistä paikoista.

– Mutta onneksi kyse lienee väliaikaisesta ratkaisusta, säännöllisten reittilentojen paluuta toivova Hurme sanoo.

Kuvateksti

Lappeenrannan lentoasemalla on ollut hiljaista sen jälkeen, kun säännöllinen reittiliikenne päättyi elokuun lopussa.

Kuva: ES-ARKISTO/MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen