Lappeenranta näyttää mallia erityislasten kuntoutuksessa

Kaupungin jokaisessa koulupiirissä toimii kehityshäiriöisten kuntoutukseen perehtynyt opettaja.

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Neurologisten lasten koulunkäyntiin on tänä syksynä paneuduttu uudella otteella Lappeenrannassa. Kasvatus- ja opetuslautakunta on nimittänyt jokaiseen koulupiiriin neurologisten lasten kuntoutukseen perehtyneen opettajan. Lisäksi lautakunnan tuella kolme kouluavustajaa on kouluttautunut vastaaviin tehtäviin.

– Aluksi me satsasimme näiden opettajien ja kouluavustajien koulutukseen. Kaupunki maksoi heidän ohjaajakoulutuksensa, Lappeenrannan kaupungin erityisopetuksen koordinaattori Johanna Hietamäki kertoo.

– Sen jälkeen olemme miettineet, miten käytämme heidän osaamistaan yhtenä koulujen tukitoimena muitten tukitoimien rinnalla.

– Meille opettajille on nimetty jokaiselle oma yläkoulualue. Kouluavustajat ovat myös oman koulunsa ohjaajia, neurologisten lasten kuntoutukseen kouluttautunut erityisopettaja Leea Jokimies toteaa.

Erityiskoulutuksen saaneet opettajat ja kouluavustajat kutsuvat itseään neuropsykiatrisiksi valmentajiksi.

– Meidän tehtävämme on auttaa kaikkia niitä lapsia, joilla on jonkinlainen neurologien oireyhtymä, erityisopettaja Kirsi Valtonen sanoo.

Lääketieteessä puhutaan muun muassa laaja-alaisesta kehityshäiriöstä. Valtosen mukaan diagnooseja on useita.

Yhteistä näille lapsille on se, että heidän aivonsa niin kutsutut välittäjäaineet toimivat hieman erilailla kuin ihmisillä yleensä.

Yhteistä on myös se, että nämä neurologiset ongelmat aiheuttavat sekä oppimisvaikeuksia että ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä.

– On ADHD-oireyhtymä, Touretten oireyhtymä, Aspergerin oireyhtymä ja koko autismin kirjo, Valtonen luettelee esimerkkejä.

– Heitä kaikkia voidaan auttaa samantyyppisellä ohjauksella.

Myllymäen koulun koulunkäyntiavustajan Jaana Pylkkäsen mukaan Lappeenrannan kaupungin satsaus neurologisten lasten kuntoutukseen on kerännyt kiitosta myös muualla.

Tässä asiassa Lappeenrannan kaupunki on edelläkulkija ja esimerkin näyttäjä.

– Tämä on kuitenkin vielä aika uutta. Myllymäen koulussa tätä työtä on tehty jo viime vuonna. Koko kaupungin alueella tämä toiminta alkoi tänä syksynä, hän kertoo.

Jokaisella lapsella on Suomessa oikeus koulutukseen. Neurologisten lasten kuntoutuksella on myös suuri taloudellinen merkitys.

Hoitamattomina nämä vaivat johtavat usein koulun keskeyttämiseen ja myöhemmin myös syrjäytymiseen työelämästä.

Jos tietoa ei ole kouluympäristön väärät asteet lannistavat tällaisen lapsen ennen pitkää.

ADHD-ihmisiä on suomalaisista

5-7 prosenttia. Autismin laajaan kirjoon kuuluu oireidensa perusteella vajaa prosentti kansasta.

UUTISET SIVU 5

Kirjoittaja:
Matti Saarela