Lappeenranta oppi hiljalleen hyödyntämään laulun ammattilaista

RIINA NOKSO-KOIVISTOLappeenranta. Kymmenen vuotta sitten Outi Wasama tunsi o

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Lappeenranta. Kymmenen vuotta sitten Outi Wasama tunsi olonsa epävarmaksi uudessa kotikaupungissaan. Nelilapsinen perhe oli juuri muuttanut Marko-miehen työn perässä Lappeenrantaan.

Outi Wasama itse oli musiikin rautainen ammattilainen. Alun perin hän oli lähtenyt Sibelius-Akatemiaan opiskellakseen musiikinopettajaksi. Yksinlaulu kuitenkin innosti häntä niin paljon, että nainen urakoi Akatemiassa sekä opettajan tutkinnon että lauludiplomin.

– Muut lapseni ovat syntyneet reilun vuoden välein, mutta lauludiplomia tehdessäni lasten väliin tuli kolmen vuoden tauko. Sen takia laskenkin diplomin melkein yhdeksi lapsekseni, Wasama nauraa.

Lappeenrannassa kotiäitiä ei kuitenkaan juuri naurattanut.

– Aluksi tuntui, että minua ja ammattitaitoani ei tarvittu mihinkään. Aloin epäillä, että teinkö ihan oikein lähtiessäni tänne.

Hiljalleen tilanne muuttui, kun Wasama tutustui paikalliseen musiikkiväkeen. Hän alkoi opettaa bändikoulussa, tehdä solistikeikkoja Etelä-Karjalan klassisen kuoron kanssa ja harjoituttaa Kaukaan laulumiehiä. Nykyisin hän myös opettaa musiikkia Lauritsalan yläasteella ja lukiossa.

– Sen jälkeen kun olen uskaltautunut keskelle kaikkea, ei ole ollut mitään ongelmia. Hyvää yhteistyötä poikii jatkuvasti uusien ihmisten kanssa.

– Minua on esimerkiksi pyydetty kahden kuoron johtajaksi, mutta siihen aikani ei ikävä kyllä millään riitä, nykyisin viiden lapsen äiti kertoo.

Parhaillaan häntä työllistää Etelä-Karjalan orkesterin kanssa valmisteltu oopperaprojekti, jonka tuloksia nähdään ensimmäisen kerran tulevana sunnuntaina.

– Olin jo pidempään haaveillut, että Lappeenrantaan olisi hirveän kiva saada oopperaa.

Toive mahdollistui, kun Wasama tutustui harrastajajousisoittajista koostuvaa Etelä-Karjalan orkesteria luotsaavaan Boguslaw Kobierskiin. Yhteistyössä on valmistunut G. Pergolesin barokkiooppera La Serva Padrona, eli Piika emäntänä.

Wasama uskoo, että oopperan ympärille saattaisi tulevina vuosina syntyä kiinnostavia kokonaisuuksia.

– Esimerkiksi jokin kuoro voisi lähteä seuraavalla kerralla mukaan.

– Olemme suunnitelleet, että Lappeenrantaan olisi hyvä perustaa oopperayhdistys, joka veisi asiaa eteenpäin. Alkoihan Lappeenrannan kaupunginorkesterikin yhdistyspohjalta.

Wasama itse jaksaa taatusti tehdä pitkäjänteisesti töitä oopperan puolesta. Kaikkia hänen elämänsä intohimoja yhdistää se, että niissä kehittyminen on hidasta ja vaativaa, mutta antoisaa. Wasaman intohimot musiikin lisäksi ovat flamenco ja kestävyysjuoksu, joissa edistyy vain kovalla harjoittelulla.

– Muusikon perusedellytys on pitkäjänteisyys. Kaikki lapseni harrastavat musiikkia ja olen ilokseni huomannut heissä, että musiikkiharrastuksen vaatima pitkäjänteisyys heijastuu myös muille elämänalueille kuten koulunkäyntiin.

Myös Outi Wasama itse sai musiikin perinnöksi kotoaan. Molemmat vanhemmat olivat aktiivisia kuorolaisia.

– Äitini käy itse asiassa yhä pianotunneilla, Wasama kertoo.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto