Moottorikelkkareitin uusi linjaus esitellään lähiviikkoina

Uusi kuulemiskierros jää tekemättä aikapulan vuoksi. Maanomistajien lausunnot liitetään mukaan suunnitelma-esitykseen, jonka kunnat saavat käsiteltäväkseen vuoden lopussa.

ANNE KOKKONEN

ETELÄ-KARJALAN halki kulkevan moottorikelkkareitin korjattu linjausesitys valmistuu lokakuun loppuun mennessä. Uusi ehdotus on tällä hetkellä miltei valmis, tarkistusta kaipaavia yksityiskohtia löytyy enää vain muutaman kunnan alueelta.

Lopullisesta ratkaisusta on tuskin vieläkään kysymys, sillä maanomistajien lausunnot voivat edelleen vaikuttaa linjaukseen. Reittisuunnittelua hallinnoivan Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön asiamies Hanna Ollikainen arvioi kelkkauran vaativan ennen toteutumistaan vielä selvityksiä ja neuvotteluja.

– Tässä muodossa suunnittelu päättyy aikataulun mukaisesti tämän vuoden lopussa. Annamme kunnille suunnitelman tällaisenaan, ja kunnat saavat päättää, ratkaisevatko ne asian kuntatasolla vai antavatko ne maakunnallisen jatkoselvitystehtävän esimerkiksi virkistysaluesäätiölle, Ollikainen toteaa.

Kireän aikataulun vuoksi korjatusta reittiehdotuksesta ei ehditä pitää samanlaista kuulemiskierrosta kuin keväällä. Reitin varrelle osuville maanomistajille pyritään lähettämään kirjeet, joista saatu palaute liitetään mukaan kunnille osoitettuun suunnitelmapakettiin.

OLLIKAISEN mielestä reittisuunnitelman tekeminen kannatti, vaikka ensimmäinen reittisuunnitelma sai vastaansa kovan arvosteluryöpyn ja laaja hanke on edennyt hitaasti. Koossa on kuitenkin runsaasti tärkeää tietoa päätöksenteon pohjaksi.

Varsinainen kädenvääntö on vielä edessäpäin, sillä kunnat päättävät lopullisesti reittisuunnitelman hyväksymisestä tai hylkäämisestä omilla alueillaan. Hanke herättää jo periaatteellisella tasolla mielipide-eroja, ja käsittelyprosessi venynee monin paikoin kuukausien pituiseksi.

– Aikataulu kunnissa on iso kysymysmerkki, Ollikainen myöntää.

Ollikainen ei usko, että koko 300 kilometrin pituinen moottorikelkkaura valmistuisi kerralla. Todennäköisesti reittiä rakennetaan pienissä pätkissä kuntien sisällä aina sinne, missä linjauksesta päästään kaikkien osapuolten kanssa yksimielisyyteen.

Jos reitin toteutus etenee hiljalleen, valmisteilla oleva uusi maastoliikennelaki astuu voimaan ennen maakunnallisen kelkkauran valmistumista. Julkisuudessa väläytelty pakkolunastusmahdollisuus ei Ollikaisen mukaan muuta jo olemassa olevia käytäntöjä, vaan kysymys on nykyiseenkin lakiin sisältyvästä rasitteen merkitsemisestä.

– Laki mahdollistaa reitin merkitsemisen maastoon maanomistajan vastustuksesta huolimatta, jos reitin tarve on ilmeinen eikä se aiheuta kohtuutonta haittaa. Tätä mahdollisuutta pidetään teoreettisena, ja mahdollisimman pitkään vältetään, ettei tarvitsisi lähteä sille tielle, Ollikainen korostaa.

KELKKAREITIN rakentajasta ja ylläpitäjästä ei toistaiseksi ole päästy selvyyteen. Virkistysaluesäätiö on pyytänyt eri tahoilta lausuntoja asiasta, mutta keskustelua ei oikein ole syntynyt.

Koska kunnat eivät ole innostuneita kelkkauran hoidosta, työrukkaseksi on etsitty myös jotain maakunnallista organisaatiota. Eräiden näkemysten mukaan se voisi olla vaikkapa virkistysaluesäätiö, jos omistajakunnat katsovat tämän tehtävän hoidon tarkoituksenmukaiseksi.

Kuvateksti

Viime keväänä valmistunut maakunnallisen kelkkauran linjausesitys tyrmättiin laajalti eri puolilla Etelä-Karjalaa. Lähiaikoina valmistuvaan korjattuun versioon on tulossa merkittäviä muutoksia.

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen