Työmaata kahdessa kerroksessa

Kuutostietä pannaan uusiksi vanhan kanavan kohdalta alkaen. Vanhaa kanavaa palautetaan alkuperäisen näköiseksi.

LEENA SALLINEN

Kuutostien ja Saimaan vanhan kanavan risteysalue on muuttunut työmaaksi. Siellä on alullaan Kuutostien uusien siltojen teko ja vanhan kanavan entistäminen. Työmaat etenevät erillisinä hankkeina useita vuosia. Kuutostietä rakennuttaa uusiksi Tiehallinto, vanhan kanavan entistämisestä vastaa Merenkulkulaitos.

Eniten työmaiden risteysalueen maisemaa on toistaiseksi muuttanut savotta. Puuta on pantu rutkasti poikki ja pinoon Kuutostien molemmin puolin ja myös vanhan kanavan varresta.

Varsinainen Kuutostien remontti on alkanut vanhan kanavan kohdalla hiekkapenkereen teolla. Sen päälle Kuutostien pohjoispuolelle rakennetaan kiertotie.

– Ensi viikolla päästään ehkä asvaltoimaan ja tekemään kaiteet, arvioi koneenkuljettaja Petter Malinen, joka on Kesälahden Maansiirto Oy:n porukassa kiertotietä tekemässä.

Kiertotie otetaan käyttöön muutaman viikon kuluttua. Sille tulee viidenkympin nopeusrajoitus.

Rakentajat toivovat, että rekat noudattavat sitä kuuliaisemmin kuin nyt Kuutostiellä työmaan kohdalla olevaa neljänkympin rajoitusta.

– Sitä ei kukaan noudata.

Kiertotien valmistumisen jälkeen nykyinen Kuutostie puretaan sen vierestä. Sen jälkeen Kuutostien eteläpuolelle rakennetaan uusi silta, joka ulottuu uuden kanavan ylitse. Kun uusi silta on valmis, liikenne ohjataan sille ja sitten pannaan nykyinen kanavasilta uusiksi.

– Työmaata on tässä kohtaa toista vuotta, Petter Malinen kertoo.

Vanhalla kanavalla työmaata riittää pitempään. Vanha kanava entistetään kolmen vuoden aikana matkailunähtävyydeksi Mälkiältä Mustolaan.

Tämän työn pohjustukseksi vanhaan kanavaan Saimaan suunnasta vettä johtanut putki pantiin Mälkiällä syyskuussa umpeen.

Nyt kanavauoma on jo aika vähävetinen Kuutostien molemmin puolin.

Kuutostien eteläpuolelle kanavan varteen on tehty parkkipaikka, ja kanavauimalan kohdalla on isoja hiekkakasoja.

Ensimmäinen entistämiskohde vanhalla kanavalla on Pien-Mustolan sulku, joka sijaitsee Mustolassa vanhan ja uuden kanavan yhtymäkohdassa. Sinne tehdään uudet sulkuportit 1900-luvun alun mallin mukaan.

– Entinen alaportti oli laho ja yläportin kohdalla on ollut 1960-luvulta betonipato, kertoo Aimo Pulkkinen, joka on töissä Pien-Mustolan sulussa Merenkulkulaitoksen tuotanto-osaston porukassa.

Alaportti on jo poistettu, betonipato vielä paikallaan. Se puretaan Pulkkisen mukaan piikkauskoneella.

Uudet puuportit tehdään muualla ja tuodaan sululle valmiina. Niiden paikalleen asettamisen aika on Pulkkisen mukaan ensi kesänä.

Sulun entistämistyö kaikkineen valmistuu ensi vuoden aikana.

Sen jälkeen puhdistetaan uomaa ja korjataan kanavan rakenteita. Uoma myös avataan Kuutostien kohdalta kunhan sillat on saatu rakennettu valmiiksi. Se yhdistää Mustolan puolelta entistetyn kanavan Mälkiän puolella jo kunnostettuun kanavamiljööseen.

Vanhan kanavan itäreunalle kunnostetaan vanha vetotie, jota pitkin hevoset aikoinaan vetivät laivoja lotjia.

Seppo Koivupuro harmitteli eilisen Etelä-Saimaan Lukijat-osastossa, että Mustolan kanavauimala joudutaan entistämisen takia sulkemaan. Hän toivoi toimia kanavan uimamahdollisuuden säilyttämiseksi.

Näillä näkymin Mustolan asukkaiden lähin uimaranta on kuitenkin vastedes Saimaan Murheistenranta.

MARLEENA LIIKKANEN

Kuvatekstit

Kuutostien liikenne siirtyy muutaman viikon kuluttua vanhan kanavan kohdalla kiertotielle.

Vanha kanava katkeaa nyt entistä paksumpaan penkereeseen, mutta lähivuosina sen uoma avataan Kuutostien uusien siltojen alitse. Kuva on Mälkiän puolelta.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen