Lentojen alkaminen uudelleen on lappeenrantalainen juttu

Lentoemäntien pitää osata karjalan murre. Pääsijoittaja Esa Korjula sanoo, että missiona on hyvän elämän edellytysten turvaaminen Etelä-Karjalassa.

HEIKKI SOPANEN

LAPPEENRANTA. Säännöllisten reittilentojen alkaminen uudelleen Lappeenrannan ja Helsingin välillä tammikuussa on Lappeenrannan seudun yhteinen aikaansaannos. Oy Fly Lappeenrannan pääsijoittaja Esa Korjula sanoo, että kyse on asumisen, elämisen ja elinkeinoelämän edellytysten turvaamisesta.

– Lappeenrannan lentokentän sulkemisuhka muutetaan menestystarinaksi. Toiminnan ajatus on, että asiat tehdään yhdessä. Luotettavuuden ja asiakaslähtöisyyden lisäksi alkavassa lentobisneksessä avainsana on lappeenrantalaisuus.

Pääkaupunkiseudulla miljoonansa luonut Kourula puhuu yhteiskunnallisesta missiosta. Mies on rakastunut Saimaaseen ja sanoo, että säännöllisen lentoreitin puute ei saa olla olla elämisen este Etelä-Karjalassa.

– Jos ihminen haluaa asua ja tehdä työtä täällä, hänellä on oltava siihen mahdollisuus. Olemme kaikki samassa koneessa, Korjula taustoittaa omaa osuuttaan suomalaisittain ainutlaatuisen lentotoimintamallin rakentamisessa.

KORJULA rakensi säännöllisen reittiliikenteen toimintamallia Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n toimitusjohtajan Tom Hultinin kanssa.

Korjulalla on vahva ilmailutausta ja verkostot kunnossa. Hän rekrytoi Oy Fly Lappeenrannan toimitusjohtajaksi Kimmo Martikaisen Patria-konsernista, missä Martikainen on vastannut liikematkustuksesta.

Hultin sanoo, että säännöllisen lentoliikenteen loppuminen alkusyksystä oli shokki Lappeenrannan seudulle.

– Aluekeskuksella ei ole tulevaisuutta, jos sillä ei ole säännöllistä, luotettavaa reittilentoliikennettä. Kehitimme mallin, jonka pitäisi taata lentojen luotettavuus.

Säännöllinen reittiliikenne on elintärkeä eteläkarjalaisille yrityksille, jotka toimivat kansainvälisesti. Hultin kertoo, että yritykset saatiinkin helposti toimintamallin taakse.

Malli maksaa hieman ylimääräistä kahden ensimmäisen vuoden aikana, mutta takaa, että esimerkiksi UPM:n, Stora Enson ja Laroxin avainhenkilöt pääsevät varmasti lentäen Lappeenrannasta Helsingin kautta maailmalle ja takaisin. Yrityksissä ollaankin hyvin tyytyväisiä eilen esiteltyyn liikennöintimalliin.

– Herätykset aamuyöllä ja taksimatkat Helsinkiin loppuvat vihdoinkin. Konsepti on epätavallinen, mutta vaikuttaa hyvältä, Laroxin toimitusjohtaja Toivo Karppanen sanoo.

LAPPEENRANNAN lentoasemalla toimintansa aloittava Fly Lappeenranta lentää viisi päivittäistä vuoroa arkipäivisin Lappeenrannan ja Helsingin välillä. Esa Korjula sanoo, että ensimmäinen take-off on tammikuun lopulla.

– Aikataulut ja alkamispäivämäärä selviävät myöhemmin, samoin lento-operaattori.

Uudella toimintamallilla haetaan kannattavaa liiketoimintaa. Lappeenrannan tapainen reitti on liian pieni suurille lentoyhtiöille, mutta kahdella vuokra-Saabilla ja omalla henkilöstöllä se voidaan saada kannattamaan.

– Kannattavuudelle on olennaista toiminnan luotettavuus, paikallisten tarpeiden kuunteleminen ja yhteen hiileen puhaltaminen. Olemme laskeneet, että kannattava liikenne edellyttää 35 000 matkustajaa vuodessa, minkä uskomme saavuttavamme, Korjula sanoo.

YHTIÖ keskittyy alkuvaiheessa Lappeenrannan ja Helsingin väliseen reittiin, mutta myöhemmin palvelua voidaan laajentaa myös uusilla yhteyksillä ja charter-lennoilla.

Selvitykset Pietarin reitin uudelleen avaamisesta on myös käynnistetty, ja Korjulan mukaan oma lentoyhtiö tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet uudenlaisiin matkailutuotteisiin.

Korjula ja Fly Lappeenrannan toimitusjohtaja Kimmo Martikainen lupaavat hinnaltaan kilpailukykyisiä lentoja myös tavallisille ihmisille.

– Ennuste on, että matkustajamäärä jakautuisi suunnilleen puoliksi elinkeinoelämän ja muiden asiakkaiden kesken, Korjula sanoo.

Martikainen kertoo, että hinta voi olla hyvinkin edullinen riippuen siitä, kenen ehdoilla matkustaa.

– Skaala on stand by -lennoista täysihintaisiin lentoihin ja jopa koko koneen vuokraamiseen.

Lappeenrannan lentoaseman päällikkö Petteri Lehti uskoo, että lentoaseman tulevaisuus on nyt turvattu.

– Yhdessä tekeminen antaa varmuutta. Me lentoasemalla ainakin teemme parhaamme.

JOHANNA KANNASMAA

Kuvateksti

Samassa koneessa ollaan. Lentoliikenteen alkamista uudelleen juhlistettiin Lappeenrannan kaupungintalolla oikein kuohujuomalla. Esa Korjula on sitoutunut Lappeenrannan lentobisnekseen hyvin vahvasti.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen