Maakunnallinen moottorikelkkareitti on maanomistajien käsissä

1700 reitinvarren maanomistajaa saa pian palautekyselyn. Yhtenäinen pätkä kelkkareittiä toisi kaivattua kokemusta reitin hyvistä ja huonoista puolista.

ANSSI KEMPPINEN

Etelä-Karjalan maakunnallisesta moottorikelkkareitistä on tehty uusi linjausehdotus. Reittisuunnitelmasta pyydetään jälleen lausunnot niiltä maanomistajilta, joita linjaus koskettaa. Kiinteistöt on poimittu 100 metriä leveältä vyöhykkeeltä reittiviivan molemmilta puolin.

– Kirjeet eivät ole vielä lähteneet, sillä osoitteita ei ole vielä saatu väestörekisterikeskuksesta, kertoo moottorikelkkareitin suunnittelun projektipäällikkö Hanna Ollikainen Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiöstä.

Vastaamisessa ei kannata vitkutella, sillä virkistysaluesäätiö toivoo palautteet Jouluun mennessä. Saatu palaute liitetään koko reittisuunnitelmaan, joka luovutetaan vuoden lopussa kunnille.

Kirje lähtee noin 1700 kiinteistön omistajalle. Osa kirjeen saajista on samoja, jotka saivat palautekyselyn jo keväällä esitetystä ensimmäisestä linjausehdotuksesta.

Nyt esillä oleva linjausvaihtoehto on vielä suunnitelma. Voi viedä vielä vuosiakin, ennen kuin runkoreitillä ajetaan kelkoilla.

Jos kunnat tekevät myönteisen päätöksen jostakin vaihtoehdosta, reitin tarkka kulku maastossa on vielä neuvoteltava maanomistajien kanssa. Lisäksi kunnan ympäristöviranomaiset arvioivat onko reitti lainvoimaisesti hyväksyttävä.

Kaiken perusta on kuitenkin se, että maanomistaja antaa luvan kelkkareitille omilla maillaan.

Ollikainen toivoo, että edes joku pitempi yhtenäinen taipale saataisiin päätettyä ja käyttöön.

– Silloin saataisiin kaivattua kokemusta kelkkareitin hyvistä ja huonoista puolista, mikä edistäisi muun reitistön suunnittelua.

Ollikainen myös toivoo, ettei tämänkertainen suunnittelu olisi turhaa. Ollikainen pitää nyt tehtyä suunnitelmaa hyvänä pohjana ja faktana yleiselle keskustelulle.

– Poliittinen päätös kunnissa ei ole kuitenkaan helppo.

Maakunnallista yhtenäistä moottorikelkkareittiä on vastustettu muun muassa siksi, että se lisää kelkkailijoiden ja kelkkojen määrää sekä rikkoo luonnonrauhaa. Kannattajat katsovat kelkkareitin taas vähentävän villiä kelkkailua sekä tuovan matkailuyrittäjille ja reitin varren yrityksille lisää tuloja.

Ollikaisen mielestä maastoliikennelain mukainen virallinen kelkkareitti olisi paras vaihtoehto.

– Moottorikelkkailu kun ei tule loppumaan, eikä sitä tulla kieltämään.

Moottorikelkkareitin suunnittelun toteuttaa Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö. Reittisuunnitelman tekee Pöyry Environment Oy.

Kirjoittaja:
Anssi Kemppinen