Venäläisiä ostosmatkailijoita houkutellaan tv-mainoksilla

Valtaosa mainoksista pyörii Kanava 5:llä, joka näkyy Pietarin seudulla ja Viipurissa.

ANSSI SILVENNOINEN

Etelä-Karjalan Matkailu Oy houkuttelee ostosmatkalaisia mainoskampanjalla kahdella venäläisellä tv-kanavalla. Mainoksia pyörii viikkojen 49–50 ajan.

Kampanjaan kuuluu myös tv-mainontaa pienimuotoisempi lehtimainonnan osa.

Etelä-Karjalan matkailun toimitusjohtaja Peter Rehnberg luonnehtii mainosten sisällön olevan läpileikkaus Etelä-Karjalan palvelutarjonnasta.

– Kyseessä on tuhti mainoskampanja juuri ostosmatkailupuolta varten. Tuomme esille, että täällä on helppo tehdä ostoksia, Rehnberg sanoo.

Etelä-Karjalan Matkailu rahoittaa kampanjan itse. Rehnberg ei halua puhua summista, mutta myöntää panostuksen olevan yhtiön mittapuulla erittäin merkittävä.

Mainokset antavat Etelä-Karjalalle rutkasti näkyvyyttä. 1TV-kanava on yksi Venäjän kolmesta valtakunnallisesta televisiokanavasta.

Valtaosa mainoksista pyörii kuitenkin Kanava 5:llä, joka näkyy Pietarin seudulla ja Viipurissa.

– Ideana on takoa nyt, kun rauta on kuumaa. Etelä-Karjalassa on hyvä palvelutarjonta ja se saatetaan nyt tiedoksi Venäjällä. Tarkoituksena on kääntää entistä suurempi osa venäläisten matkailuvirrasta kohti Etelä-Karjalaa, matkailuyhtiön hallituksen puheenjohtaja Ahti Manninen sanoo.

Manninen korostaa, ettei kyseessä ole yksinomaan ostosmatkailijoille suunniteltu mainoskampanja.

– Samassa mainosfilmissä on tietoa myös majoituspalveluista. Maakunnan majoituskapasiteetti on täydessä käytössä erityisesti kesäsesongin aikaan, mutta muulloin paikkoja kyllä riittää.

Rehnbergin mielestä Etelä-Karjalalla on käsissään erikoislaatuinen tilaisuus, koska alueelle on valmistunut viime vuosien aikoina useita suuria myymälöitä.

– Usein sanotaan, että venäläiset haluavat ostaa korkeatasoisia tuotteita, ja niin onkin. Venäläisen keskivertokuluttajan tulotaso kasvaa koko ajan, joten myös heidän kykynsä ostaa entistä parempia tuotteita vahvistuu.

Myös EeKoon toimitusjohtajana toimivan Mannisen mukaan mainoskampanja on suunniteltu vain kahden viikon mittaiseksi.

– Molemmissa rooleissani voin sanoa, että olisi hyvä, jos kampanja saisi jatkoa alkuvuoden puolella.

Kirjoittaja:
Anssi Silvennoinen