Säännölliset reittilennot alkavat Lappeenrannasta tammikuussa

Yhtiö lentää Lappeenrannan ja Helsingin välillä viisi vuoroa päivässä vuokrakoneilla.

HEIKKI SOPANEN

LAPPEENRANTA. Säännöllinen reittilentoliikenne Lappeenrannan ja Helsingin välillä alkaa tammikuun lopussa. Lentoliikennettä käy hoitamaan perustettu yhtiö Oy Fly Lappeenranta Ltd. Sen osakkaina ovat Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy ja sijoittajat Esa Korjula ja Casper Mickwitz, jotka ovat myös ilmailualan asiantuntijoita.

Korjula ja Mickwitz omistavat yhtiöstä 90 prosenttia ja Kaupunkiyhtiöt kymmenen prosenttia. Yhtiön osakepääoman suuruus on 500 000 euroa, eli Kaupunkiyhtiön osuus euroissa on 50 000 euroa.

Fly Lappeenrannan toimintakonsepti on aivan uusi suomalaisessa ilmailuhistoriassa. Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt vuokraa toimintaan tarvittavat lentokoneet ja jälleenvuokraa ne edelleen Fly Lappeenrannalle. Lentokalustona käytetään kahta 34-paikkaista Saab 340 -konetta.

Fly Lappeenranta vastaa lentoliikenteen hoitamisesta käytännössä, ja se ostaa varsinaisen lentopalvelun lähipäivinä valittavalta yhteistyökumppanilta. Yhtiö palkkaa itselleen välittömästi markkinointihenkilökuntaa ja kolme lentoemäntää. Lentoemäntien koulutus alkaa joulukuussa.

Yhtiön toimitusjohtajaksi on valittu pörssiyhtiö Patrian liikematkustusasioista vastaava Kimmo Martikainen. Lakimies Martikainen työskenteli 1990-luvun lopulla Lappeenrannan käräjäoikeudessa.

LAPPEENRANNAN kaupunki ja vajaat parikymmentä eteläkarjalaista yritystä tukevat yhtiön toimintaa kahden ensimmäisen vuoden ajan maksamalla lentokoneiden vuokrat. Tuki jaetaan tasan kaupungin ja yritysten välillä. Ensimmäisenä vuonna tuen määrä on yhteensä 720 000 euroa ja toisena vuonna 360 000 euroa.

Lappeenranta jakaa oman osuutensa vielä puoliksi kaupungin ja kaupunkiyhtiöiden kesken. Sekä kaupunki että Kaupunkiyhtiöt tukevat ensimmäisenä vuotena Fly Lappeenrantaa 180 000 eurolla ja toisena vuotena 90 000 eurolla.

– Sen jälkeen tuki loppuu ja yhtiö toimii omillaan, Kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtaja Tom Hultin sanoo.

Hultinin ja kaupunginjohtaja Seppo Miettisen mukaan kaupunki varoi avaamasta avointa piikkiä lentoliikenteen tukemiseen.

Yritykset ja yliopisto saatiin helposti mukaan uuden yhtiön toiminnan alun tukemiseen, sillä säännöllinen lentoreitti on elintärkeä nimenomaan kansainvälisesti toimiville maakunnan yrityksille.

Lentojen tarkat aikataulut ja tammikuinen aloituspäivämäärä selviävät myöhemmin.

TALOUS SIVU 10

JOHANNA KANNASMAA

Kuvateksti

Esa Korjula tuli mielellään mukaan Lappeenrannan lentobisnekseen, sillä hän on suuri Saimaan ystävä.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen