Uusittu Mantereentie avaa suoran yhteyden Rehulasta Kuutostielle

Taipalsaarella ollaan tyytyväisiä aiempaa turvallisempaan ja mukavampaan tieosuuteen. Parannetun väylän odotetaan lisäävän kiinnostusta Suur-Saimaan alueen tontteihin.

ANNE KOKKONEN

TAIPALSAARI. Aina joskus poliitikkojen ja virkamiesten sinnikkyys palkitaan. Sellainen hetki on koittanut nyt Taipalsaarella, kun Mantereentien viimeinenkin osuus alkaa olla säällisessä kunnossa.

Kunnan ikuisuushankkeisiin kuulunut tienparannus esiintyi vuodesta toiseen erilaisissa listoissa ja lausunnoissa, mutta aina joku merkittävä ja kiireellisempi hanke kiilasi Mantereentien korjauksen edelle. Vasta vuonna 2005 Taipalsaaren kunnan ja Etelä-Karjalan maakuntaliiton edustajat saivat isot päättäjät vakuuttuneiksi siitä, että Vehkataipaleen ja Rehulan välinen tieosuus kannattaisi korjata.

Miljoonan euron remontti valmistui syksyllä 2006. EU-rahoitus riitti kuitenkin vain noin viiden kilometrin mittaisen tieosuuden korjaamiseen. Saikonkylästä melkein Rehulan koululle asti jäi vielä yli kolme kilometriä mutkaista ja mäkistä hiekkatietä.

Loppuosan rahoitus varmistui viime vuoden lopulla, kun kauppa- ja teollisuusministeriöltä siirrettiin EU:n tavoite 2

-ohjelmarahaa liikenne- ja viestintäministeriön sekä työministeriön käytettäväksi. Kaakkois-Suomen tiepiiri sai noin 800 000 euroa Mantereentien peruskorjauksen loppuosaan.

TARINAN alku oli verkkainen, mutta loppua kohden vauhti kiihtyy. Kunnanjohtaja Jari Willman ja kunnanhallituksen puheenjohtaja Tuure Westinen (kesk.) kehuvat kilvan urakoitsijan ripeyttä. Mantereentien kunnostuksen viimeinen vaihe käynnistyi elokuussa, ja marraskuun alkaessa tehdään jo täyttä päätä viimeistelytöitä.

– Lopultakin meillä on suora, päällystetty tieyhteys Kuutostieltä Suur-Saimaalle. Myös Lappeenrannan keskustan liikennepaineet helpottuvat, kun osa Taipalsaarelle menevästä liikenteestä lähtee Voisalmen sijasta kohti Vehkataipaletta, Westinen huomauttaa.

Mantereentiellä on merkitystä paitsi kesämökkiläisille ja matkailijoille myös raskaalle liikenteelle. Turverekat ja puukuljetukset voivat nyt kiertää entistä paremmin Vehkataipaleen kautta, kun tietä on oiottu, levennetty ja päällystetty.

– Aiemmin liikennöinti Mantereentiellä oli varsin vaarallista, kun näkyvyys oli paikoin nolla. Nyt tiellä liikkuminen on paljon turvallisempaa sekä jalankulkijoille että autoilijoille, Willman arvioi.

– Lisäksi pyöräilijöitä varten syntyi hieno ulkoilureitti, kun Lappeenrannasta pääsee päällystettyä tietä pitkin Vehkataipaleen kautta Rehulaan ja edelleen kirkonkylään sekä Saimaanharjulle, Westinen lisää.

ERITYISEN innostuneita kunnanisät ovat niistä mahdollisuuksista, joita parantunut tieyhteys tarjoaa kylien nykyisille ja tuleville asukkaille. Pakkalan kylä elää jo vahvan kasvun aikaa, ja rakentamisen Rehulassa sekä Suur-Saimaan alueella uskotaan nyt lisääntyvän.

– Alueen kiinnostavuus vakituisen asumisen ja loma-asumisen osalta on jo kasvanut, Willman paljastaa.

Rehulan kyläkoulullekin parantunut tieyhteys lupaa hyvää. Kun liikennöinti ei ole ongelma, oppilaiden jakamista eri koulujen kesken voidaan tehdä entistä helpommin.

TAIPALSAARI on onnistunut viime vuosina useissa merkittävissä liikennehankkeissaan. Toijansilta valmistui muutamia vuosia sitten, Jänkäsalon lossi on osoittanut tarpeellisuutensa, ja nyt saatiin Mantereentie kuntoon. Tuleeko seuraavaksi Kutilan kanava?

– Yhteistä henkeä Lappeenrannan kanssa on olemassa, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty. Parhaillaan eletään esityöstövaihetta, jossa selvitellään esimerkiksi hankkeen rahoitusmahdollisuuksia, Willman kertoo.

Kiireellisyyslistan kärkeen kirivät seuraavaksi Toijantie ja Savilahdentie. Molempien peruskorjaustarpeille riittää Willmanin ja Westisen mukaan kosolti perusteita.

ANNE KOKKONEN

Kuvateksti

Tuure Westinen (vas.) ja Jari Willman ovat tyytyväisiä, kun Mantereentien viimeisenkin osan perusparannukselle löytyi rahoitus sinnikkään yrittämisen jälkeen.

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen