Kuutostien betonikaupat tehty ja kirvesmiesporukat valittu

Työyhteenliittymän työt Kärjen ja Mattilan sekä Mattilan ja Muukon välillä ovat pääsemässä vauhtiin. Töissä on 80 ihmistä, joista 30 on suunnittelijoita.

HEIKKI SOPANEN

LAPPEENRANTA. Kesälahden Maansiirto Oy:n ja Lemcon Oy:n työyhteenliittymä on päässyt Lappeenrannassa hyvään alkuun Kuutostien rakentamisessa nelikaistaiseksi.

Suunnittelijat piirtävät pöydillään tulevia väyliä, projektijohto tekee kauppoja ja lähettelee urakkatarjouspyyntöjä, ja rakennusmiehet ahertavat omissa töissään.

– Tällä hetkellä töissä on 80 henkilöä, joista 30 on suunnittelijoita ja loput rakennusmiehiä, tieurakasta vastaava projektipäällikkö Veikko Sahlman kertoo.

Joensuusta kotoisin oleva Sahlman on Kesälahden Maansiirto Oy:n miehiä. Hän sanoo, että aliurakoiden kilpailutus on käynnistynyt ensimmäisten urakoiden osalta.

– Louhinnasta ja murskauksesta on jo laitettu tarjouspyynnöt, mutta ei vielä varsinaisista maanrakennustöistä. Betonikaupat on tehty, ja kirvesmiesporukat valittu sekä Kärki-Mattila- että Mattila-Muukko-välille. Myös Mälkiän sillan teräsrakenteista asennuksineen on tehty sopimus.

Sahlman teki kaupat 23 000 kuutiosta betonia ja hän sanoo, että kauppa oli betonin toimittajan suurin yksittäinen kauppa tänä vuonna. Betonia menee pääasiassa siltoihin ja eritasoliittymiin. Osuuksille rakennetaan viisi uutta eritasoliittymää ja 39 uutta siltaa sekä peruskorjataan seitsemän siltaa.

Merkittävin uusista silloista on Mälkiän kanavasilta. Yksitoista miljoonaa euroa maksava silta kulkee Saimaan kanavan yli. Siitä tulee yhtenäinen, 313 metriä pitkä betoninen laattapalkkisilta kummallekin ajoradalle.

Uuden siltaparin myötä Saimaan kanavan kohdalta poistetaan nykyiset, massiiviset tiepenkereet. Ratkaisu mahdollistaa 1856 valmistuneen vanhan kanavan säilyttämisen sekä kanava-alueen kehittämisen.

Työyhteenliittymä voitti Tiehallinnon kilpailuttaman Kuutostien parannustyön ensimmäisen vaiheen kokonaisurakan. Kyseessä on ST-urakka eli se pitää sisällään sekä suunnittelun että toteutuksen.

Projektipäällikkö Timo Kyntäjä Kaakkois-Suomen tiepiiristä sanoo, että urakan arvo on 102 miljoonaa. Sillä rahalla työyhteenliittymä on lupautunut suunnittelemaan ja rakentamaan Kuutostien nelikaistaiseksi Lappeenrannan ohittavilla osuuksilla Kärki-Mattila ja Mattila-Muukko.

– Tiehallinto vastaa valvonnasta ja tarkastaa suunnitelmat, mutta muuten vastuu on kokonaan työyhteenliittymällä. He kilpailuttavat aliurakoitsijat ja hankkivat tarpeellisen kaluston, Kyntäjä kertoo.

Parannustyön ensimmäisessä vaiheessa tieosuudet parannetaan nykyiselle paikalleen nelikaistaisena sekaliikennetienä noin 23 kilometrin matkalta.

Siltojen ja eritasoliittymien lisäksi rakennetaan väylään liittyvälle valtatie 13:lle kolme kilometriä uutta tielinjaa. Hankkeeseen sisältyy lisäksi muita yleisen tieverkon ja Lappeenrannan kaupungin katuverkon vaatimia järjestelyjä sekä kaksi tasoristeyksen poistotyötä. Työ valmistuu 2010 lopulla.

Kuutostien remontin toinen vaihe on Ahvenlammen ja Mansikkalan väli. Sen pituus on reilu 20 kilometriä. Tielaitos kilpailuttaa parhaillaan kakkosvaiheen rakennussuunnitelmia.

– Rakennussuunnitelmien tekijä on tarkoitus valita ensi vuoden alussa, ja suunnitelmat pyritään saamaan valmiiksi vuoden loppuun. Noin vuoden kuluttua siitä käynnistetään urakkakilpailu, tiepiirin projektipäällikkö Kyntäjä kertoo.

Kuutostien remontille on tulossa valtiolta rahaa yhteensä 177 miljoonaa euroa. Alunperin valtio oli varannut siihen budjettirahaa 131 miljoonaa, mutta rakennuskustannusten rajun nousun vuoksi rahoitusvaltuutusta nostettiin rakentamisen varmistamiseksi.

Pitkään korjausta odottanutta Kuutostietä pidetään niin tärkeänä väylänä, että sen parannusta ei enää lykätty.

Ahvenlammen ja Mansikkalan väli rakennetaan KU-urakkana eli Tielaitos laatii suunnitelmat ja urakoitsija rakentaa suunnitelmien mukaisesti tien kokonaisurakkana.

Kuvateksti

Mattilan kohdalla Lappeenrannassa Kuutostien remontin maansiirtotyöt ovat jo vauhdissa.

Kuva: MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen