Lentoemännäksi haluaa monenkirjava joukko

Lentoemäntäkursseille hakee niin kauppatieteen maistereita kuin kosmetologejakin. Tango Fly Lappeenranta ei tuijota pelkkiin tutkintoihin vaan etsii oikeaa asennetta.

ANNA ONALI

KOSMETOLOGEJA, kauppatieteen maistereita, sairaanhoitajia, työssä oppineita, vanhempia rouvia. Lentoemäntäkursseille hakee ihmisiä kaikista ammattiryhmistä. Hakijoiden koulutustausta, työkokemus ja ikä vaihtelevat laidasta laitaan.

Lappeenrannan ja Helsingin väliset lennot tammikuussa aloittava Tango Fly Lappeenranta päätti asettaa hakijat samalle viivalle.

Yrityksen viime sunnuntaina julkaisemassa työpaikkailmoituksessa vedottiin: ”älä ujostele – tarvitsemme asennetta ja draivia, emme tutkintotodistuksia.”

Vetoomus tehosi: kolmen päivän aikana Tango sai 120 vastausta. Hakuaikaa annettiin vain kolme päivää.

Kiivas hakutahti johtuu Martikaisen mukaan siitä, että aiemmin kaikki sopimukset eivät olleet valmiita.

– Otimme kunnianhimoisen aikataulun tietoisesti. Haluamme aloittaa toiminnan mahdollisimman nopeasti, Martikainen toteaa.

ILMAILUALALLA hakijoiden suuri määrä ei ole tavatonta. Finnairin matkustamopalveluosaston vt. osastopäällikkö Sirpa Matilainen kertoo, että yhtiö sai kesän aikana lähes 2 000 hakemusta. Haku oli avoinna internetissä toukokuusta elokuuhun.

– Hakijamäärät vaihtelevat hieman, mutta koskaan hakijoista ei ole ollut pulaa, Matilainen sanoo.

Perusvaatimuksena kurssille pääsyyn on 22 vuoden ikä ja lukion tai muun keskiasteen tutkinnon suorittaminen.

Finnairille palkattujen keski-ikä on 29 vuotta. Usein valitut ovat suorittaneet aiemmin jonkin ammattitutkinnon.

– Eniten meille hakee tradenomeja, restonomeja, kosmetologeja ja sairaanhoitoalan tutkinnon suorittaneita, Matilainen luettelee.

Joukossa on myös työn ohessa opiskelevia. Ja korkeasti koulutettuja. Tangolle hakeneiden ammatit ovat yhtä monenkirjavia.

ERIKOISTA Tango Fly Lappeenrannan rekrytoinnissa on, että yritys haluaa työntekijöiden asuvan Etelä-Karjalassa.

– Haluamme, että henkilökunta sitoutuu. Etelästä palkattu työvoima olisi puolen vuoden tai vuoden kuluttua tyytymätöntä siihen, että perhe ja ystävät asuvat kaukana, Martikainen muotoilee.

Martikainen arvelee, että koti-ikävää potevat lentoemännät ja stuertit eivät kotiutuisi Lappeenrantaan vaan lähtisivät lopulta takaisin pääkaupunkiseudulle.

Kun Etelä-Karjalassa mietitään keinoja sitouttaa työntekijät, pääkaupunkiseudun vetovoimassa porskuttavan Finnairin ei ole tarvinnut vaivata päätään asialla. Lentoemännät pysyvät Finnairilla pitkään. Pesti ei ole heille väliaikainen keino työllistyä paremman puutteessa.

– Tämä työ vie mennessään. Suurin osa työntekijöistä jää taloon. Poislähtijöiden määrä voidaan laskea muutamissa kymmenissä vuositasolla, Matilainen kertoo.

TANGOLLA työhön valittujen lentoemäntien koulutus kestää 2–3 viikkoa. Koulutuksen pituus vaihtelee ihmisen taustan mukaan, esimerkiksi onko henkilö suorittanut ensiapukurssia.

Koulutusta seuraa muutaman viikon jakso lennoilla kokeneen lentoemännän opastuksella. Sen jälkeen lentoemäntä on valmis suoriutumaan lennoilla itsekseen.

Finnair järjestää 11 kurssia tämän syksyn ja ensi kevään aikana. Kurssi kestää seitsemän viikkoa. Kurssilta valmistuneilla lentoemännillä on todennäköisesti edessään pitkä ura sinivalkoisilla siivillä, vaikka lentoemännän työ vaatii kykyä tehdä vapaa-ajansuunnitelmia lyhyellä tähtäimellä.

Finnairilla työvuorolistat tehdään kahdeksi viikoksi kerrallaan. Lisäksi nähtävillä on vahvistamaton lista seuraaviksi kahdeksi viikoksi.

– Tähän tulee parannus. Tulevaisuudessa listat tehdään kuukaudeksi kerrallaan, Matilainen kertoo.

Lentoemäntäkoulutuksen suosiota voi tuskin selittää mittavalla palkalla. Finnairilla peruspalkka on 1 200–1 300 euroa kuukaudessa. Sen päälle lasketaan vuorolisät ja päivärahat. Suomen sisäisillä lennoilla on eri päiväraha kuin ulkomaanlennoilla.

Futureimagebank

Finnairin lentoemäntäkursseille pyrkii satoja hakijoita kuukaudessa. Tango Fly Lappeenranta sai 120 hakemusta kolmessa päivässä.

Kirjoittaja:
Anna Onali