Saimaan kanavan liikenne väheni vain 60 000 tonnilla

Venäjän raakapuun vientitullit eivät vielä paljon vaikuttaneet. Saimaan kanava on auki tammikuun loppuun. Uitto romahti Saimaan vesistössä. Myös Mustolan satamassa ollut hieman edellisvuotta hiljaisempaa.

URPO LAANINEN

SAIMAAN KANAVAN tavaraliikenne on vähentynyt tämän vuoden aikana vain noin 60 000 tonnilla. Etukäteen pelättiin isompaa romahdusta. Loppujen lopuksi Venäjän raakapuun viennille asettamat tullit eivät paljon vaikuttaneet.

Merenkulkulaitoksen Järvi-Suomen väyläyksikön insinööri Seppo Piironen pystyy antamaan vasta ennakkotietoja tavaramääristä. Hän arvioi, että Saimaan kanavan tonnimäärät jäävät vajaaseen 2,05 miljoonaan tonniin, kun viime vuonna tavaraa kulki 2,1 miljoonaa tonnia.

– Kieltämättä ennakkotiedot kesän alussa näyttivät siltä, että kanavaliikenne vähenisi paljon enemmän. Onneksi se ei toteutunut.

Vuosi sitten joulukuu oli kanavalla vilkas, ja tavaraa kulki noin 190 000 tonnia. Tässä joulukuussa jäädään 130 000 tonniin, mikä on Piiroselle pikkuinen pettymys.

– Ero viime vuoteen tuli oikeastaan joulukuussa, mikä on aika erikoinen juttu.

Saimaan kanavan liikenne-ennätys on vuodelta 2004, jolloin tavaraa kulki sulkujen kautta lähes 2,4 miljoonaa tonnia.

Raakapuun osuus kanavakuljetuksista näyttää nousevan 38 prosenttiin eli se ei paljon vähene viime vuodesta. Raakapuuta on tullut tänä vuonna kanavaa pitkin 723 000 tonnia, josta Venäjän osuus on 615 000 tonnia.

Vuosi sitten raakapuun osuus oli 804 000 tonnia.

Kun raakapuun tuonti on vähentynyt hieman, raakamineraalien osuus on taas kasvanut.

Uitto on romahtanut tänä vuonna Saimaan vesistössä. Insinööri Seppo Piironen laskee, että Saimaan sisäinen uitto jäi tänä vuonna 600 000 kuutioon eli 480 000 tonniin. Syynä oli huono puunkorjuutalvi. Puuta ei jäänyt enää uitettavaksi.

Uitto putosi lähes puoleen edellisvuodesta.

Sen sijaan Saimaan sisäiset proomukuljetukset ovat kasvaneet tänä vuonna. Ne nousevat noin 460 000 tonniin.

Saimaan kokonaisliikenne jää uiton romahtamisen takia tänä vuonna vajaaseen kolmeen miljoonaan tonniin, kun se on normaalisti noin 3,4 miljoonaa tonnia.

Saimaan kanavan tavaraliikenne jatkuu viime vuoden tapaan reilusti yli vuodenvaihteen, näillä näkymin tammikuun loppuun saakka. Liikenteen jatkuminen on kiinni siitä, miten paljon laivoja on tulossa.

Kanava avattiin tänä vuonna liikenteelle uudelleen maaliskuun lopussa.

Vaikka leudot kelit sallisivat Saimaan kanavan aukiolon koko talven, Piirosen mukaan kuitenkin vuosiremontit on tehtävä.

Mustolan satamassa oltiin marraskuun lopussa kymmenen prosenttia jäljessä edellisvuotta. Satamajohtaja Juha Willberg pitää suurimpana yksittäisenä syynä konttiliikenteen hiipumista edelleen.

Laivaliikenteen kokonaissaldo on kolme prosenttia miinuksella. Laivoja on tänä vuonna käynyt satamassa 150 eli neljä enemmän kuin edellisvuonna, mutta tonnimäärä on pienempi.

Raakapuun tuonti on 32 prosenttia pienempi, ja myös kivihiiltä on tuotu aiempaa vähemmän. Willbergiä huolestuttaa, että sellun vienti on vähentynyt 30 prosenttia.

– Vaikka tämä vuosi on ollut viimevuotista heikompi, luvut ovat joka tapauksessa Mustolan sataman historiassa erittäin hyviä.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Saimaan kanavan liikenne jatkuu tammikuun loppuun saakka, mikäli laivoja riittää. Perjantaina puksutti kanavaa pitkin ainakin yksi rahtilaiva.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen