Etelä-Karjala vetää kohteena vertoja vaikka Turun saaristolle

Luumäkeläisen safariyrittäjän Petri Parkon mielestä ohjelmapalveluyritykset eivät ole kilpailijoita keskenään. Yhden onnistuminen tietää hyvää toisillekin.

MATTI RIIHELÄ

LUUMÄKI. Kateellisuus kannattaa unohtaa. Yhdessä toimien syntyy paras lopputulos. Safariyrittäjä Petri Parkko vannoo matkailualan yritysten yhteistyön nimeen, ja se yhteistyö on kasvussa.

Kymmenen vuotta sitten Luumäelle perustettu Salpasafarit käynnistyi yhden miehen yrityksestä työllistää itsensä. Nyt työntekijöitä on kuusi ja yhteistyökumppaneiden verkosto laaja, Valkealasta Imatralle.

Kaikki lähti liikkeelle nopeasti. Parkko muistaa, että epäileviä tuomaita oli. Yritysneuvojakin hämmästyi.

Yritysneuvoja sai puhelun tammikuun puolivälissä. Hän innostui ideasta tarjota kelkkasafareita ja kysyi, milloin oli tarkoitus lähteä liikkeelle. Parkko ilmoitti, että helmikuun alussa.

– Hyvä, sittenhän tässä on vuosi aikaa, neuvoja totesi hyväksyvästi.

Tuleva yrittäjä vastasi siihen, että ei, ei. Parin viikon kuluttua on aikomus aloittaa.

– Eihän se onnistu. Ei yrityksiä niin vain perusteta, parahti alan ammattilainen.

HOMMA ETENI siinä aikataulussa kuin Parkko oli suunnitellut. Aluksi olivat vain kelkat, nyt ne muodostavat toiminnasta ehkä kymmenesosan. Liki puolet toiminnasta on sellaisia liikunnallisia aktiviteetteja, joissa moottorin pärinää ei kuulu eikä polttoainetta pala.

Huonojakin aikoja on ollut, mutta yritys on selvittänyt karikot ja mennyt eteenpäin. Parkko kiittelee siitä yhteistyökumppaneitaan ja alueen maanomistajia. Monista heistä on tullut ystäviä ja kavereita.

– Aina on ollut reilu peli.

KAAKKOIS-SUOMESSA on kymmenkunta ohjelmapalveluyritystä. Jokainen toimii omalla konseptillaan. Parkon mielestä nämä yritykset eivät ole kilpailijoita keskenään. Jos yksi onnistuu saamaan asiakkaat tyytyväisiksi, siitä hyötyvät muutkin. Kateellisuus vie vain kalatkin vedestä.

– Kilpailijoitamme ovat Ruotsin ja Tallinnan laivaristeilyt sekä muut sen sellaiset. Eivät toiset saman alan yrittäjät.

ETELÄ-KARJALAN vetovoima on Parkon mielestä kymmenessä vuodessa noussut matkailun kohdealueena paljon juuri yhteistyön ansiosta.

– Etelä-Karjala vetää kohteena vertoja jo Turun saaristolle.

Kun seuraavat kymmenen vuotta ovat kuluneet, alueen matkailualan yhteistyöverkosto on vieläkin tiheämpi, hän uskoo.

MATTI RIIHELÄ

Kuvateksti

Yhteistyökumppaneita on Valkealasta Imatralle, näyttää Petri Parkko kartalta. Uusimmat suunnitelmat koskevat Joutsenon Rauhan aluetta. Sielläkin Salpasafarit ovat liikkeellä ohjelmapalveluiden tarjoajana.

Kirjoittaja:
Matti Riihelä