”Kieltämättä se säikäytti”

Koneen laskeutumishetkellä lunta tuli jalkarätteinä. Aurauskalusto teki töitä viime hetkille asti.

SEIJA HACKMAN

Lappeenrantalainen Paula Holtari oli yksi torstaiyön epäonnisen koneen matkustajista. Hän kuvaa laskeutumisen sujuneen maakosketukseen saakka normaalisti.

– Tuntui kyllä siltä, että koneella olisi ollut aika kova vauhti siinä vaiheessa kun oltiin ihan laskeutumassa. Mutta vaikea on tietää, onko se sitä, ettei itse osannut arvioida vai oliko vauhti kovempi kuin olisi pitänyt olla.

Heti laskun jälkeen kone lähti Holtarin mukaan ohjautumaan vähän sivusuuntaan.

– Lentäjä varmaan korjasi sitä, koska tuntui heittelehtimistä. Sitten sivupenkka jotenkin vaan imaisi koneen ja päädyttiin poikittain penkkaan jonkun matkan päähän kiitoradasta.

Heittelehtimistä Holtari ei vielä osannut säikähtää, sillä sellaista sattuu. Pelästys tuli vasta kun kone lähti kallistumaan voimakkaan tuntuisesti.

– Tuli sellainen olo, että näinköhän tässä kaadutaan kyljelleen. Kieltämättä tuntui ikävältä ja säikäytti, kun tajusi, että ei tästä kunniallisella laskeutumisella selvitä.

34-paikkaisessa SAAB 340 -koneessa oli 13 matkustajaa. Holtari kertoo, että tunnelma matkustamossa oli tilanteessa vain hyvin hiljainen ja odottava. Mitään paniikkia ei ilmassa ollut.

Kone päätyi tulosuunnastaan kiitoradan vasemmalle puolelle. Holtari kertoo lentäjän ensin yrittäneen turhaan peruuttaa penkasta pois.

– Kohtuullisen nopeasti tuli lentokentän ajoneuvo katsomaan, mikä tilanne on. Lentäjä kuulutti, että kaikki on ihan hyvin ja odotellaan vähän aikaa, kunnes meitä tullaan hakemaan autolla.

Paula Holtarin mielestä tilanne hoidettiin hyvin. Lentokentän väki varmisteli moneen kertaan, että kaikki ovat kunnossa. Matkustajat jaettiin autolasteihin ja kuljetettiin kahden auton voimin terminaaliin.

– Kun saapumisaika oli kymmentä yli puolenyön, niin jo 20 minuuttia yli olimme pois koneesta, joten nopeasti se kävi.

Holtari kertoo lentoyhtiön olleen torstaiaamuna yhteydessä matkustajiin ja ottaneen ylös yhteystietoja, jotta tapahtuma voitaisiin selvittää näille myöhemmin.

Fly Lappeenranta antoi aamuyöllä turmasta tiedotteen, jossa mainittiin kiitoradan olleen liukas. Paula Holtaria vastassa ollut Jami Holtari kertoo, että yön lumipyry oli pahimmillaan juuri koneen laskeutumisaikaan.

– Lunta tuli oikein jalkarätteinä. Kovasti kenttää kyllä aurattiin. Koneet olivat töissä viimeisille minuuteille asti. Märkä lumi ei varmaan pitänyt koneen renkaassa, Jami Holtari arvelee.

Psyconin aluetoimiston vetäjä Paula Holtari kertoo lentävänsä Helsingin matkoilla lähinnä silloin, jos paluu menee niin myöhään, ettei juniin ehdi. Hän ei aio säikähtää ensimmäistä kokemusta Fly Lappeenrannasta, vaan lentää jatkossakin.

– Oikeasti Fly Lappeenrannan puolesta harmittaa kamalasti, että sattui tällaista tässä alussa. Varsinkin jos harmeja tulee siitäkin, että kone meni rikki.

Kotiin päästyään Holtari kertoi tarvinneensa ”pikkasen hengittelyä” ennen nukkumaanmenoa.

– Ainahan sitä ensin helpottuu, kun selviää pelkällä säikähdyksellä. Myöhemmin vasta rupeaa miettimään, mitä siinä olisikaan voinut käydä. Hyvä, että asia tutkitaan.

Kirjoittaja:
Seija Hackman