Lappeenrantalainen veneiden valmistaja tuplaa tuotantonsa

MV-Marin lisää vientiään ulkomaille. Kesämökkien kallistuminen pistää vauhtia matkavenekauppaan.

ETTI KANTOLA

Lasikuituveneitä valmistava perheyritys MV-Marin lisää veneidensä tuotantoa ja henkilöstöään. Samalla lappeenrantalaisveneitä lähtee aiempaa enemmän ulkomaille.

Toimitusjohtaja Mikko Vitikainen kertoo, että Lappeenrannan yritystila on ostanut MV-Marinin käyttöön Lavolan teollisuusalueelta nykyisten tilojen vierestä uuden hallin. 900 lisäneliötä tuovat tuotantoon vauhtia ja väljyyttä.

– Siirrämme uuteen halliin pienempien veneiden linjastoa. Siellä voimme tehdä kahta venettä yhtäaikaa.

Kun toiminta uudessa hallissa pääsee vauhtiin, veneitä putkahtaa jokaisena tuotantopäivänä kaksi. Se tekee yli 400 alusta vuodessa.

MYÖS NYKYISET tuotantotilat uusitaan, ja niihin keskittyy isompien veneiden valmistus. Paatteja voi valmistua kaikkiaan jopa 600 vuodessa nykyisten 300:n sijaan. Myös mallisto laajenee.

– Tällekin kaudelle olisi mennyt veneitä enemmän kuin olemme pystyneet tekemään, kertoo tuotepäällikkö Veli-Matti Vitikainen.

Nyt kolmannes veneistä menee Ruotsiin, ja loput jäävät kotimaahan. Muilla venevalmistajilla viennin osuus on usein 70-80 prosenttia tuotannosta. Suurin vientimaa on Norja.

– Myös Tanskassa, Saksassa, Baltiassa ja Venäjällä olisi kysyntää.

ALAN VIENTIÄ paisuttavat runsas tuotanto ja suomalaisten veneiden hyvä maine.

Viennin kasvattaminen helpottaisi MV-Marinin varautumista nousukauden loppumiseen. Vielä huonot talousuutiset eivät ole näkyneet myynnissä.

– Vuoden 2008 veneet ovat menneet kaupaksi hyvin. Mutta alalla on ollut kasvua 13 vuotta, ja raja tulee varmasti joskus vastaan.

Mikko Vitikainen sanoo, että luottamusta tulevaan tuo kuuluminen isoon leiriin. MV-Marinin veneitä myyvät useita merkkejä kauppaavan Brunswick Marinen jälleenmyyjät.

ALLE 10-METRISTEN lasikuituveneiden sarjatuotantoa tekee Suomessa parikymmentä yritystä. MV-Marin on puolenkymmenen suurimman joukossa. Yhtiön isoin, pari vuotta valmistettu, 6,6-metrinen matkavene on noussut kokoluokkansa myydyimmäksi. Kuluttajien kiinnostus aiempaa isompiin matkaveneisiin näkyy selvästi.

– Kesämökkien hinnan kohoaminen ja saatavuuden vaikeutuminen näkyy asuttavien veneiden kysynnässä, Veli-Matti Vitikainen sanoo.

Veneily harrastuksena on ylipäätään yleistynyt.

– On löytynyt paljon ihan uusia harrastajia, ja meidänkin veneitä on mennyt ensiveneiksi.

Päiväseltään tapahtuvan risteilyveneilyn sekä vesihiihdon ja -lautailun suosion lisääntyminen näkyy avoveneiden myynnissä.

Vitikaiset nauravat edellisen kesän sään ennustavan hyvin avoveneiden ja hytillisten kysynnän jakautumisen seuraavana vuonna.

VENEEN VALMISTUS muistuttaa pitkälti autonvalmistusta. MV-Marin tekee pääasiassa tuotekehitystä ja kokoaa veneet. Osat tulevat alihankkijoilta. Yhtiö käyttää kotimaisia alihankkijoita, sillä räätälöityjä osia ei ulkomailta saa.

Vitikaiset kaipaisivat lasi-, puu-, sähkö- ja metallielementtejä tai vaikkapa patjoja valmistavia alihankkijoita myös lähietäisyydelle. Nyt tavara on hankittava läntisestä Suomesta, minne veneenvalmistus on keskittynyt.

Tuotekehittelyä ohjaa kuluttajien kohonnut vaatimustaso. Veneiden pitää olla aiempaa isompia, mukavampia ja paremman näköisiä. Muotoilu ja väritys ovat nousseet tärkeiksi. Esimerkiksi MV-Marinin tuoreessa mallissa on uudet tyylikkäät paneelit ja kankaat.

– Menekki lisääntyi selvästi, Veli-Matti Vitikainen hymyilee.

Myös veneen ja siinä liikkumisen helppous korostuu. MV-Marin on saanut kiitosta esimerkiksi portaiden lisäämisestä. Askelmat patjoilla loikkimisen sijaan auttavat niin lapsiperheiden kuin ikäihmisten veneilyä.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Mikko Vitikainen uskoo, että lappeenrantalaisveneillä seilataan pian aiempaa useammassa maassa. MV-Marin työllistää 35 työntekijää, mutta 15 uudelle olisi tarvetta. Valmiita ammattilaisia tai koulutusta ei itäisestä Suomesta löydy.

Kirjoittaja:
Etti Kantola