Onnettomuustutkintakeskus selvittää syyt ja seuraukset

Tutkija Ari Huhtalan mukaan lentokentällä oli puolenyön jälkeen normaali talvikeli.

HEIKKI SAIRANEN

LAPPEENRANTA. Heti koneen laskeutumisen jälkeen syyksi arvioitiin kiitotien liukkaus. Tshekkiläisen CCA-lentoyhtiön koneen laskeuduttua puolenyön jälkeen Lappeenrannassa satoi lunta, mutta olosuhteet eivät olleet kuitenkaan epätavalliset.

– Kiitorata oli liukas, mutta normaalikunnossa ja aivan hyväksyttävä, sanoi Lappeenrannan lentoaseman päällikkö Petteri Lehti.

– Normaalit talviolosuhteet. Tuuli kyllä kävi juuri tuohon aikaan sivusta, mutta ei sekään mitenkään voimakas ollut, sanoi onnettomuustutkintakeskuksen tutkija Ari Huhtala.

Onnettomuustutkintakeskus aloitti työnsä torstaina. Onnettomuustutkintakeskus

tutkii Suomessa sattuneet suuronnettomuudet riippumatta niiden laadusta, sekä kaikki ilmailu-, vesiliikenne- ja raideliikenneonnettomuudet tai niiden vaaratilanteet.

Onnettomuudet tutkitaan turvallisuuden lisäämiseksi ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Tutkinnassa selvitetään onnettomuuden kulku ja syyt ja seuraukset sekä pelastustoimet.

Lentokoneen liukastelu keskeltä kiitorataa lumipenkkaan ei ole tavanomaista, mutta onnettomuustutkintakeskuksen tutkija Huhtala suhtautui tapahtuneeseen rauhallisesti. Kun matkustajat selvisivät ilman loukkaantumisia, tilanteeseen ei hänen mukaansa liittynyt dramatiikkaa.

– Ei tämä kuitenkaan tavanomaiselta näytä, mutta aina silloin näitäkin tapahtuu, kun merkit sattuvat kohdalleen.

Koneen kaikki matkustajat pääsivät lähtemään normaalisti kotiin. Torstaiksi ja perjantaiksi Fly Lappeenranta järjestää lentonsa varanneille korvaavat kuljetukset.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Onnettomuustutkintakeskus aloitti työnsä eilen. Tutkija Ari Huhtala arvioi, että musta laatikko kertoo onnettomuuden kulun ja syyt viimeistään puolen vuoden päästä.

Kirjoittaja:
Heikki Sairanen