Passiivisuus verottaa teatterin nuorta yleisöä Lappeenrannassa

Joka toinen Lappeenrannan seudun opiskelija käy teatterissa harvemmin kuin kerran vuodessa. Kiinnostava näytelmä on tehokkain keino houkutella opiskelijat teatteriin.

ANNA ONALI

LAPPEENRANTA. Passiivisuus kilpailee nuoresta teatteriyleisöstä Lappeenrannan kaupunginteatterin kanssa. Puolet seudun opiskelijoista käy teatterissa harvemmin kuin kerran vuodessa.

Pääkaupunkiseudun ja lähikaupunkien teatterit eivät sen sijaan pysty kilpailemaan kaakkoisen Suomen opiskelijoista Lappeenrannan teatterin rinnalla.

Tiedot ovat peräisin Lappeenrannan kaupunginteatterin tammikuussa teettämästä tutkimuksesta. Tutkimuksessa kysyttiin Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun ja Teknillisen yliopiston opiskelijoiden käsityksiä ja toiveita teatterista.

Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä, ja siihen vastasi reilut 600 opiskelijaa.

Tutkimuksen taustalla on huoli nuorten laiskasta teatterissa käynnistä. Tutkimukseen vastanneista opiskelijoista puolet ilmoitti käyvänsä teatterissa harvemmin kuin kerran vuodessa.

Nuorten passiivisuus heijastelee teatterin kokonaiskävijämäärään laskua. Vielä vuonna 2006 teatterilla oli 28 000 katsojaa, mutta viime vuonna kävijämäärä laski reippaasti. Teatteri pitää tilannetta vakavana.

Vuonna 2006 tehdystä tutkimuksesta ilmenee myös se, että kaksi kolmesta teatterikävijästä on yli 40-vuotiaita.

– Täällä on epäonnistuttu uuden katsojasukupolven kasvattamisessa, Lappeenrannan kaupunginteatterin johtaja Jari Juutinen arvioi.

Juutinen pitää Lappeenrannan vankkaa asemaa nuorten mielipiteissä hieman yllättävänä.

Tilanteessa, jossa Lappeenrannan kaupunginteatterin ainut varteenotettava kilpailija on passiivisuus, tarvitaan enää keinoja houkutella nuoret katsomoon.

– Otan tämän positiivisena haasteena ja riemullisesti vastaan, Juutinen sanoo.

Tutkimus kertoo, että opiskelijat pitävät kiinnostavaa näytelmää jopa lipun hintaa tärkeämpänä kriteerinä. Juutinen katsoo sen tarkoittavan yhtä asiaa: nuorten suosion saavuttaminen on kiinni teatterista itsestään.

Juutisen mielestä tutkimustulokset tukevat Lappeenrannan teatterin nykyistä linjaa. Suuria muutoksia ei ole syytä tehdä.

Teatterin tiedotuskeskuksen johtaja Riitta Seppälä tunnistaa vaikeudet herättää nuoren yleisön kiinnostus.

Nuoria houkutellaan teatteriin musiikilla. Esimerkiksi Hair-musikaali onnistui tässä hyvin.

– Musikaaleissa haetaan samaa pop-kulttuuria kuin mitä on keikoilla, Seppälä tarkentaa.

Etukäteen on vaikea ennustaa, mikä näytelmä saavuttaa nuorten suosion. Seppälän havaintojen mukaan Suomen kansallisteatterissa pyörivän Tuntemattoman sotilaan yleisö on poikkeuksellisen nuorta – vaikka kansallisteatteri ei yleensä kiinnosta nuoria.

KULTTUURI SIVU 14

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Torstaina oli Woyzeckin viimeinen esitys Lappeenrannassa. Soihtukulkue halkoi keskustaa illan tummentuessa. Kaupungille jalkautumisella haetaan näkyvyyttä ja yllätyksellisyyttä.

Kirjoittaja:
Anna Onali