Reittilennot Pietariin alkavat mahdollisesti jo ensi syksynä

Charter-lennot Lappeenrannasta Pietariin voivat Tom Hultinin mukaan alkaa jo ennen syksyä. Venäjä avaa ilmatilaansa muillekin suomalaisyhtiöille kuin Finnairille. Blue 1 -yhtiöllä Lappeenranta ei ole ensimmäisenä mielessä.

ILPO LESKINEN

LAPPEENRANTA. Fly Lappeenranta -lentoyhtiö alkaa lentää Pietariin niin pian kuin mahdollista.

Fly Lappeenrannan toimitusjohtaja Kimmo Martikainen ja Lappeenrannan kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtaja Tom Hultin kertovat suunnitelmien olevan pitkällä.

LAPPEENRANTA-PIETARI-yhteyden avaaminen uudelleen on Martikaisen mukaan tärkeysjärjestyksessä korkealla.

– Vaikka olemme tottuneet erittäin nopeaan toimintaan, maapalveluiden ja muiden yksityiskohtien järjestäminen Venäjällä vie oman aikansa.

– Säännöllinen reittiliikenne alkaa ensi syksynä, jos viranomaisten puolesta on mahdollista. Tämä on toiveikas aikataulu, Martikainen sanoo.

Pietarista voidaan hänen mukaansa lennättää venäläismatkustajia Lappeenrantaan, josta he voivat jatkaa Helsinkiin.

PIETARIIN on Hultinin mukaan tarkoitus lentää samankokoisella kalustolla kuin Lappeenrannan ja Helsingin välillä, jossa lennetään 34-paikkaisella Saab-koneella.

– Säännöllinen yhteys avataan aikaisintaan ensi syksynä, mutta charter-lennot voitaneen aloittaa jo ennen syksyä, Hultin sanoo.

Lappeenrannan ja Pietarin välillä lennettiin vuosina 1998-2002. Lentoreitti on sopimusten mukaan edelleen olemassa, vaikka lentoja ei ole ollut.

LENTOYHTEYS Pietariin on nyt erityisen tarpeellinen. Näin kertoo Lappeenrannan lentoaseman päällikkö Petteri Lehti.

– Nyt on aivan toinen tilanne kuin vuosituhannen vaihteessa. Kanssakäyminen on vilkastunut noista ajoista merkittävästi.

– Varmasti moni haluaisi kiertää rekkaruuhkat ja hypätä koneeseen.

PIETARI on Lehden mukaan ollut jatkuvasti puheissa esillä. Lentoyhteys helpottaisi Lehden mukaan olennaisesti Pietarissa käyntiä päiväseltään.

– Lappeenrannasta voisi lähteä aamulento Pietariin kello 8-9:n aikoihin. Paluulento voisi tulla kello 20-21:n aikoihin.

– Bisnes olisi lähes sataprosenttinen. On ihme, jos ei löytyisi matkustajia, Lehti sanoo.

SUOMEN JA VENÄJÄN välisten lentovuorojen määrä on Ylen uutisten mukaan moninkertaistumassa tänä vuonna.

Venäjä avaa vähitellen ilmatilaa myös muille suomalaisille lentoyhtiöille kuin Finnairille.

Tämä on Lehden mukaan merkittävä avaus Suomen ja Venäjän välillä. Uusien yhtiöiden pääsy tarjoaa mahdollisuuksia, samoin uudet lentoreitit.

VENÄJÄN ILMATILA avautuu viimein myös Blue 1 -lentoyhtiölle, joka on pitkään mielinyt Venäjälle.

Blue 1:n tiedottaja Elina Nykänen kertoo, että tieto Venäjän liikenteeseen pääsystä on yhtiölle ilouutinen, josta matkustajat viime kädessä hyötyvät.

Yhtiön ykköstoiveena on päästä aloittamaan lennot Helsingistä. Lappeenranta ei ole Blue 1:n kaavailussa ollut ensimmäisellä sijalla.

– Blue 1:n nykyinen kalusto on liian suurta Lappeenrannan ja Pietarin välille. Meidän pienin koneemme on 85-paikkainen. Tällä kalustolla lentoyhteys ei alustavan arvion mukaan olisi kannattava, Nykänen kertoo.

FINNCOM AIRLINES miettii kaikessa rauhassa, milloin ja mistä Venäjälle ryhdytään lentämään.

Markkinointijohtaja Tuure Holkko kertoo, että yhtiö on vastikään ostanut 16 ATR-konetta.

– Yhdelletoista koneelle on jo käyttökohde selvillä, mutta viisi konetta jää vapaaksi.

Ongelmana on lentäjien saaminen.

Holkon mielestä on vielä ennenaikaista pohtia, millaisin reitein Venäjälle lennetään.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen