Sergei Aristov uskoo Saimaan kanavaan matkailukohteena

Varaliikenneministeri Aristovin mukaan Venäjä haluaa lisätä kanavan matkustajaliikennettä. Ilmaston lämpeneminen pitää kanavan purjehduskelpoisena vuoden ympäri.

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Maailma muuttuu ja Saimaan kanavan käyttö muuttuu sen mukana. Venäjällä ei varaliikenneministeri Sergei Aristovin mukaan olla huolissaan kanavan tulevasta käytöstä.

Aristov antaa ymmärtää, että uusi vuokrasopimus on räätälöity joustavaksi. Myös kanavan käyttäjien tulevat tarpeet on pyritty ottamaan huomioon. Aristov itse uskoo, että kanavan matkailukäyttö ja suosio turistien keskuudessa kasvaa seuraavina vuosikymmeninä hurjasti.

– Mielestäni ei ole mitään perusteita pelätä, että tavaraliikenne kanavassa laskisi jyrkästi. Me tähtäämme siihen, että kanavassa kuljetettaisiin entistä enemmän raaka-aineiden ohella valmiita teollisuustuotteita, Aristov vastasi kysymykseen kanavan tulevasta käytöstä, jos raakapuun kuljetukset vähenevät.

– Pyrimme nyt lisäämään myös matkustajaliikennettä kanavalla. Uskomme turistiliikenteen kasvuun. Saimaan kanavalla on hyvä tulevaisuus, hän jatkoi.

Aristov uskoo, että huviveneilijät löytävät entistä suuremmalla joukolla Saimaan kanavan tarjoamat mahdollisuudet.

– Meillä on nyt tarkoitus sopia muun muassa huviveneiden yöpymisestä Saimaan kanavalla, hän kertoi.

– Matkailu kanava-alueella tarjoaa varmasti vielä hyvinkin houkuttelevia mahdollisuuksia liiketoimintaan, Aristov jatkoi pohdintojaan.

Kysymys Saimaan kanavan avaamisesta ympärivuotiselle liikenteelle nauratti purjehduskauden päättäjäisjuhlaan kokoontuneita herroja.

– Olisi tietenkin tästä näkökulmasta katsottuna peräti ikävää, jos purjehduskausi ei koskaan päättyisi, Suomen liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen vitsaili.

Pursiaisen mukaan ympärivuotinen liikennöinti kanavalla ja Saimaalla ei kuitenkaan ole välttämättä kovin kaukainen tavoite.

– Vakavasti puhuen tänään päättynyt purjehduskausi kesti 313 vuorokautta, eli kanavan käyttö alkaa olla aika lähellä ympärivuotista, hän sanoi.

Myöskään Pursiainen ei ollut huolissaan kanavan käytöstä. Jos raakapuun kuljetukset Venäjältä vähenevät, raakapuuta tuodaan kanavaa pitkin Saimaan alueelle muista maista.

– Tuoreet tilastot osoittavat, että kanavalla oli viime vuonna yhtä paljon liikennettä kuin edellisenäkin vuonna, Pursiainen sanoi.

– Vaikka raakapuun tuonti Venäjältä on jonkin verran vähentynyt, se on korvaantunut muulla puuntuonnilla, hän jatkoi.

Ilmaston lämpeneminen johtaa Aristovin mukaan vielä siihen, että Saimaan kanava pysyy purjehduskelpoisena vuoden ympäri.

– Sitten kun jäät sulavat lopullisesti, meillä ei valitettavasti ole enää näitä purjehduskauden päättäjäisiä, hän sanoi.

MIKA STRANDÉN

Kuvatekstit

Saimaan kanavan uusista vuokraehdoista on päästy alustavaan periaatesopimukseen. Kanavan vuokrasopimusta jatketaan 50 vuodella.

Purjehduskauden päättäjäisiin osallistuivat kanavavaltuutetut Sergei Aristov (oik.) ja Harri Pursiainen (vas.) sekä Valeri Timofejev.

Kirjoittaja:
Matti Saarela