Matkailuyhtiötä syytetään Imatralla liian Lappeenranta-keskeiseksi

Hotelli Vuoksenhovi vetäytyy Etelä-Karjalan Matkailu Oy:stä.

SAARA KOHO

OUTI SALOVAARA

Imatralaiset syyttävät kovin sanoin maakunnallista matkailuyhtiötä Etelä-Karjalan Matkailu Oy:tä Lappeenranta-keskeisyydestä.

– Imatralaiset matkailuyrittäjät eivät koe, että yhtiö palvelisi imatralaisia yrityksiä, Imatran Seudun Kehitysyhtiön toimitusjohtaja Aki Keskinen tiivistää asian.

Hotelli Vuoksenhovin johtaja Ilkka Lyly toteaa, että nykyinen myyntityö on ollut yritykselle pettymys. Yhtiö aikookin kaksivuotisen sopimuskautensa jälkeen vetäytyä pois vuoden verran toimineesta matkailuyhtiöstä, koska sijoitetuille rahoille ei ole tullut vastinetta.

– Näillä näkymin emme jatka sopimuksen umpeutuessa. Yrittäjä on aina vastuussa omasta tuloksestaan, ja me saamme markkinointimme hoidettua paremmin omatoimisesti, hän sanoo.

– Myyntiponnistukset ovat meidän näkökulmastamme keskittyneet liikaa Lappeenrantaan. En sano, että jokainen matkailuyritys pitäisi huomioida tasavertaisesti, mutta kuitenkin maakunnan eri alueet täytyy ottaa huomioon.

Keskinen sanoo imatralaisten odottavan, että yhtiöllä olisi työntekijä myös Imatralla. Nyt yrityksen kaikki työntekijät ovat Lappeenrannassa.

– Yhtiön pitää näkyä ja kuulua myös täällä, vahvistaa Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintunen.

Matkailuyhtiön hallituksen jäsenistäkin suuri enemmistö on Lappeenrannasta. Se johtuu siitä, että lappeenrantalaiset yritykset ovat hanakammin lähteneet matkailuyhtiön osakkaiksi ja näin saaneet myös hallituspaikkoja.

– Tässä on tämä ikuinen Lappeenranta vastaan Imatra -kysymys, kaikki vetävät kotiin päin niin paljon kuin ehtivät, Varpasaaren kalastuspuistoa pyörittävä yrittäjä ja maakunnallisen matkailuyhtiön osakas Taisto Kainulainen sanoo.

Hän kertoo luulleensa, että yhtiön tarkoitus oli kehittää koko Etelä-Karjalan matkailua.

Alun perin yksi matkailuyhtiön työntekijöistä oli imatralaisen matkailun guru, Rauni Aineslahti. Hän kuitenkin irtisanoutui yhtiöstä keväällä, mikä oli liikaa imatralaisille.

– Jonkinlaista epäluuloa yhtiötä kohtaan oli Imatralla alunperinkin, ja Aineslahden lähtö oli jonkinlainen viimeinen niitti. Aika tiukkasanaista yrittäjien kritiikki on ollut, Keskinen sanoo.

Yksi ongelma on Keskisen mukaan ollut myös iso osakkuusmaksu. Tällä hetkellä se on alimmillaan noin 1 500 euroa, mikä pienille yrityksille on iso summa. Niiden kannattaa miettiä hoitaako markkinointi suoraan itse eikä luottaa matkailuyhtiön apuun.

Imatralaiset kokevat, että Imatran Seudun Matkailu Oy:n aikana esimerkiksi matkailumarkkinointi Venäjälle toimi paremmin. Imatran Seudun Kehitysyhtiön jo lopetettu tytäryhtiö hoiti aiemmin Imatran seudun matkailuasioita.

– He olivat tiiviisti yhteydessä Pietarin alueeseen, hakivat sieltä aktiivisesti uusia asiakkaita ja hoitivat suhteita. Nyt Venäjälle suuntautuva markkinointi on hyvin passiivista, sanoo Ilkka Lyly.

Vanhaan tilanteeseen oli tyytyväinen myös Taisto Kainulainen, joka haluaa palvelumaksuilleen vastinetta.

Aki Keskisen mukaan maakunnallinen yhtiö hoitaa nyt suurempaa kehysmarkkinointia ja palvelee lähinnä suuria yrityksiä. Imatralla runsaslukuiset pienet matkailuyritykset kokevat jäävänsä vaille markkinointi- ja muuta apua.

Kun Imatran oma matkailuyhtiö lopetettiin, jäi Aki Keskisen mukaan matkailuyritysten kehittämispalveluihin iso aukko.

– Nyt kehittämistä ei ole olemassakaan. Olemme Imatralla aika paljon keskustelleet, pitäisikö Kehyn ryhtyä jälleen itse hoitamaan näitä asioita, Keskinen sanoo.

Matkailuyhtiön tuloista viime vuonna vuonna lähes 300 000 euroa tuli osakasyritysten palvelumaksuina. Lisäksi se sai Etelä-Karjalan liitolta noin 700 000 euroa, mikä tänä vuonna pieneni 600 000 euroon ja pienenee jälleen ensi vuonna noin 100 000 eurolla.

Kehitysyhtiö maksaa tänä vuonna 83 000 euroa toimintamaksua matkailuyhtiölle eli yhtä paljon kuin Lappeenranta. Keskisen mielestä satsaus on huomattavan suuri, ja sille on saatava vastinetta.

– Yhtiön on alettava tulla omillaan toimeen. Meillä on pelko, että se muussa tapauksessa tulee Kehyn kukkarolle, Aki Keskinen sanoo.

Matkailuyhtiön tavoitteena onkin tulla muutaman vuoden sisällä omillaan toimeen. Vielä varsinainen liiketoiminta eli matkailupalveluiden verkkomarkkinointi ei ole kunnolla käynnistynyt.

Kainulainen toivoo, ettei matkailuyhtiö kaatuisi tulevaisuudessa.

– Tästä pitäisi luoda yhtiö, joka vetää yhtä köyttä ja vie tätä aluetta oikeasti maailmalle.

Etelä-Karjalan Matkailu Oy

Perustettu 2007.

Pääosakkaat Imatran Seudun Kehitysyhtiö ja Lappeenrannan Seudun Yrityspalvelut Oy.

Lisäksi osakkaina eteläkarjalaisia matkailualan yrittäjiä lähinnä Lappeenrannan seudulta, Imatralta vain kolme.

Toimitusjohtaja Peter Rehnberg, hallituksen puheenjohtaja Eekoon toimitusjohtaja Ahti Manninen.

Työntekijöitä viisi.

Oma pääoma 8 400 euroa.

Velkaa 485 000 euroa.

Liikevaihto 2007 604 000 euroa.

Rahoituksesta Etelä-Karjalan liiton tukea oli 531 000 euroa ja osakkaiden palvelumaksuja 290 000 euroa.

Lähteenä mm. tilinpäätös 2007.

Kirjoittaja:
Saara Koho, Outi Salovaara